Het Amerikaanse consultancybedrijf Roland Berger Strategy Consultants en Duitse onderzoekers van Forschungsgesellschaft Kraftfahrwesen mbH Aachen (fka) constateerden dat er steeds minder financiële steun is voor de ontwikkeling van elektrische mobiliteit.

Ondanks nieuwe technologieen en lagere kosten, voorspelt het rapport dat de wereldwijde productie van EV’s en plug-in hybriden af zal nemen. Nationale doelstellingen om het wagenpark te verduurzamen zullen hierdoor in zwaar vaarwater terecht komen. Desondanks blijven politici het proberen om de markt voor dit type voertuigen te bevorderen, ook al zal de realisatie in sommige gevallen uitgesteld moeten worden.

Aan de hand van drie parameters – technologie, productie en de markt – werden de zeven belangrijkste autoproducerende landen met elkaar vergeleken. In het rijtje van Duitsland, Frankrijk, Italië, de Verenigde Staten, Japan, China en Zuid-Korea, is China het enige land waarvoor de overheid niet op haar subsidies bezuinigt. Zij geloven nog altijd in de positieve gevolgen van EV’s op de luchtkwaliteit en verlengden (als enige) onderzoeksprojecten die in 2012 afliepen. De andere landen vinden nu de ontwikkeling van brandstofefficiënte auto’s belangrijker.

In vergelijking met het vorige onderzoek kan worden voorspeld dat de productie van (PH)EV’s in Duitsland, Frankrijk en Zuid-Korea zal stijgen, maar het blijft op een laag niveau. De groei in Frankrijk wordt voornamelijk toegewezen aan een verwachte toename in verkoopcijfers van de Renault Twizy. De voorspellingen voor autoverkopen in China, de VS en Japan moesten naar beneden worden bijgesteld.

Volgens het rapport bestaan er nog drie grote hindernissen die het gebruik van EV’s en plug-in hybrides tegenwerken: de hogere productieprijs (die wordt verrekend met de klant), veiligheid van de batterij, en infrastructuur (beperkte actieradius). Aan al deze punten wordt gewerkt, maar het succes is afhankelijk van de steun uit de publieke sector.

Het consultancybedrijf zegt dat Zuid-Korea, Duitsland en Frankrijk de (PH)EV-productie uiteindelijk zullen opschroeven. Fabrikanten uit deze landen vinden de wensen van hun klanten belangrijker, waardoor hun producten een betere prijs-kwaliteit verhouding bieden dan concurrenten uit Japan of de VS. Zuid-Korea zou volgens het rapport vooroplopen op het gebied van technologie, maar de voorsprong ten opzichte van Frankrijk en Duitsland is afgenomen – voornamelijk door het niet verlengen van subsidies.


Meer lezen over: , , , , , , , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Dit is een prognose rapport, wat als ik het zo lees toch positief is qua productie, kan altijd beter.

Oorzaken, van lager dan gewenste inzet/productie.
tegenwind van olie en gevestigde autofabrikanten.

En de economische groei-prognose is minder hoog dan gehoopt denk ik.

” Zuid-Korea, Duitsland en Frankrijk … Fabrikanten uit deze landen vinden de wensen van hun klanten belangrijker,…”

Wat voor zever is me dat nu weer? Toon dat maar eens objectief aan…

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.