Tesla heeft een prestatie van formaat geleverd. Het merk biedt begerenswaardige auto’s en heeft een superieur snellaadnetwerk.

Als het gaat over elektrisch rijden, dan gaat het niet alleen om de auto. Het is zeker zo belangrijk dat het laadnetwerk op orde is. Nu hebben we in Nederland weinig reden tot klagen, hier te lande is het de afgelopen jaren snel gegaan met de plaatsing van gewone publieke laadpunten en snelladers. Fastned was er bijvoorbeeld vroeg bij en moet nu oppassen niet te worden verslagen door stevige concurrentie. Tesla was er ook de hele tijd bij.

Tegelijk met de komst van de Tesla Model S in 2012, is de bouw van Superchargers van start gegaan. De snelladers die Tesla-bezittters aanvankelijk nog voor nop konden gebruiken. De expansie van het Supercharger-netwerk is onophoudelijk voortgezet. Inmiddels zijn het er 25.000 stuks wereldwijd, een aantal dat haast met de dag toeneemt.

Als de wereldwijde kaart erbij wordt gezocht, dan valt op dat de laders daar staan, waar de Tesla-dichtheid het hoogst is. In Nederland ligt het zwaartepunt bijvoorbeeld duidelijk op de Randstad. Binnen Europa is Spanje een woestenij met weinig laadoases, terwijl ten oosten van Polen al helemaal geen Supercharger hoeft te worden verwacht.

Iedereen met een Tesla kan echter zonder veel voorkennis op pad gaan, aangezien het navigatiesysteem een perfecte route weet te plannen en verplicht om halt te houden bij een Supercharger wanneer dat nodig is om de bestemming te halen. Inmiddels wordt de Supercharger V3 geplaatst, goed voor een vermogen van maxiaal 250 kW.

Met de Tesla Model 3 is opladen bij iedere snellader nodig, aangezien die auto de gangbare CCS-aansluiting heeft. Voor de Tesla Model S en X is een adapter beschikbaar, om ook van een CCS-stekker gebruik te kunnen maken.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.