De aanschafprijs van een EV schikt veel mensen af, maar er zijn genoeg leuke elektrische auto’s voor een iets kleiner budget.

Let wel, de aanschafprijs mag dan wel hoger zijn, maar de gebruikskosten maken dit dubbel en dwars goed. Een EV “tanken” is centenwerk en het onderhoud is goedkoper omdat er minder bewegende onderdelen zijn. Daarnaast is er vaak de mogelijkheid om de accu – of natuurlijk de hele EV – te leasen, wat de initiële uitgave iets beter te behappen maakt.

Volkswagen e-Up!

De e-Up is flink duurder dan de brandstof aangedreven variant, heeft met 160 kilometer een veel kleinere actieradius en is ook nog eens begrensd op 130 km/u. Ach, je moet iets overhebben voor het milieu. De 82 pk / 210 Nm elektromotor trekt de auto in 12,4 seconden naar de 100 km/u en ook het opladen is vlotjes: met een snellader wordt de accu in een halfuur voor 80 procent geladen.

Om een e-Up te kopen moet er 25.520 euro worden neergeteld, maar ook leasen is een optie. Zakelijk kost dit 405 euro per maand, met nog eens 66 euro extra als u gebruik wilt maken van een vervangende vakantie-auto. Particulieren 495 euro per maand, inclusief vakantie-auto. Bijkomend voordeel is dat er, in tegenstelling tot de concurrenten, een wallbox wordt meegeleverd.

Mitsubishi iMiEV

De iMiEV kost 28.460 euro, inclusief accu. Met een range van 160 kilometer uit de 16 kWh accu komt hij net zo ver als een e-Up, maar moet hiervoor wel vermogen opofferen: de elektromotor levert slechts 67 pk, wat zich laat vertalen naar een 0-100 km/u sprint in 15,9 seconden en een top van 130 km/u. Kleiner, trager en duurder. Dan toch liever een andere Japanner?

Nissan LEAF

De Leaf is de meest populaire EV ter wereld, en terecht. Hoewel hij (inclusief accu) met 29.790 euro de duurste in het rijtje is, biedt hij de meeste ruimte (370 liter) en het meeste vermogen. De 24 kWh accu voorziet de 109 pk elektromotor van stroom, die goed is voor 0-100 km/u in 11,9 seconden en een top van 145 km/u. De actieradius van 200 kilometer is ook redelijk te noemen. Een accu is ook te huur voor 79 euro per maand, wat de aanschafprijs terugdringt tot 23.890 euro.

Renault ZOE

De goedkoopste EV – en niet eens de kleinste – is de Zoe met een aanschafprijs van 20.990 euro. Wel moet hier nog een accu bij gehuurd worden voor 79 euro per maand. Deze 22 kWh accu zorgt voor een actieradius van 210 kilometer en komt daarmee het verst van alle ‘budget’-EV’s. De 88 pk elektromotor zorgt voor een 0-100 km/u tijd van 11 seconden en een topsnelheid van 135 km/u; genoeg om de Nürburgring te trotseren.


Meer lezen over: , , , , , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Het schijnt dat ik als ondernemer een kleine 30k voordeel kan krijgen aan subsidies en andere zaken bij aanschaf van een EV. Dus zou een EV van 50k ongeveer 20k kosten. Maar….. Ik vind de techniek nog niet ver genoeg ontwikkeld om hier een investering in te doen. Te weinig actieradius en andere dingen die ik “eng” vind. Dus ik wacht nog wel even enkele generaties.

e-Up! Kun je lekker elektrisch rijden zonder dat iedereen je voor boomknuffelaar uitmaakt.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.