We vloeken en tieren allemaal op de overheid omdat ze zoveel accijns heft op onze heilige benzine, en EV-rijders worden uitgemaakt voor belastingontduikers omdat ze zo weinig belasting betalen. Is dat ook echt zo?

Het is redelijk bekend dat van elke liter benzine die je tankt er ongeveer 1 euro in de staatskas verdwijnt, zie het onderstaande plaatje van de UnitedConsumers:

Opbouw benzineprijs

De landelijke adviesprijs is op het moment van schrijven zelfs €1,869 per liter!

Achter BTW staat een sterretje, dat klopt. De BTW in Nederland is 21%, maar van de nettoprijs die je betaalt is uiteindelijk 17% BTW. En 17% BTW + 42% accijns en heffingen is bij elkaar 59% wat in de staatskas verdwijnt. Van de 1,869 euro gaat er dus €1,103 richting Den Haag.

Dat brengt ons bij de elektriciteitsprijs in Nederland. De prijs van een kWh bestaat uit:
• De bruto kWh-prijs
• Energiebelasting
• BTW

De nettoprijs die je betaalt per kWh verschilt per leverancier, maar de absolute verschillen zijn klein. Ik pak daarom hier even mijn energieleverancier Atoomstroom als voorbeeld. Daar betaal ik netto (variabel, 1 jaar) €0,2136 per kWh. De opbouw van de prijs zie je hieronder:

Atoomstroom prijs

De bruto prijs per kWh is slechts 6 cent, maar na alle belastingen kom je uit op ruim 21 cent. Als je dit omrekent betaal je €0,1536 aan belastingen (incl. BTW). Dat is ruim 71%!

Waarom is elektrisch rijden dan per kilometer toch zo goedkoop? Dat heeft alles te maken met hoe efficiënt een EV omgaat met zijn energie. Daarvoor verwijs ik je graag naar mijn eerdere artikelen.

In absolute euro’s betaal je als EV-rijder dus minder belastingen, maar dat heeft alles te maken met het feit dat je met minder energie verder kan komen. Uiteraard geniet je als EV-rijder nog een paar voordelen, zoals de vrijstelling van MRB (wegenbelasting), maar deze kwijtschelding heb je ook met een zuinige ICE. Het echte grote verschil zit hem in de 0% bijtelling als leaserijder. Nog wel, want per 1 januari gaan alle auto’s met een CO2-uitstoot tot 51 gram 7% bijtelling betalen. Ook EV’s.

Deze gastbijdrage is afkomstig van EV-rijder Wido den Hollander.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Die energiebelasting is een aantal jaren geleden ingevoerd om zuiniger met energie om te gaan. De eerste 800 kWh was onbelast. Daarna ging je betalen. Als die energiebelasting gebruikt werd voor zonnepanelen of goedkope HR-ketels dan had ik er nog wel begrip voor. Maar ik vrees dat het in de algemene middelen verdwijnt. Ik heb het niet kunnen compenseren door spaarlampen te gaan gebruiken want ik heb in 1986 de gloeilamp al verbannen.

@dafmaf: Met de accijns op brandstof toch het zelfde? Dat gaat het potje in voor algemene middelen.

Het “beste” wat je trouwens kan doen is meer dan 10.000kWh verbruiken in een jaar: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/milieubelastingen/vraag-en-antwoord/wat-zijn-de-tarieven-van-de-energiebelasting.html

Dan betaal je nog maar 4 cent energiebelasting per kWh en kost deze netto nog maar 15 cent.

Als je maar veel stroom verbruikt is het prima.

@widodh: daar ga je iets te kort door de bocht. Je betaalt over elke kWh boven de 10.000 minder energiebelasting 4,24ct. Over het verbruik tot en met 10.000 betaal je nog altijd 11.65ct.
Dus onder de 10.000 kWh blijven is nog altijd voordeliger!

@vanopzij: Ja, daarom ook de haakjes om beste. Als je veel EV’s moet laden wordt het boven de 10.000kWh dus een stukje goedkoper.

Vanaf 01 jan 2014 een bijtelling van 7% voor nul tot vijftig gram CO2. Dat betekent dat je 7% bijtelling moet gaan betalen over een auto met een catalogusprijs die 25 tot 40% hoger is, dan de vergelijkbare diesel/benzine gestookte variant van dat model. Effectief betaal je dus snel evenveel als voor het niet EV model…

@garp: wat is je boodschap? Dat de bijtelling op 0% moet blijven? Of dat mensen maar niet voor een EV moeten kiezen?

Overigens zitten er gaten in je redenering. Een bijtelling van 7% is de helft van de volgende stap in de bijtellingscategoriën (14%), dus pas bij een catalogusprijs die 50% hoger is (en niet de genoemde 25 tot 40%) betaal je even veel bijtelling.

En daarbij stap je ook nogal makkelijk over het prijsvoordeel van stroom tov benzine/diesel heen, en de vrijstelling MRB tot 2015. Dat is bijvoorbeeld van belang voor ondernemers.

ik vergis me, het is nog sterker: met 7% versus 14% bijtelling kan een EV zelfs 100% duurder zijn dan een vergelijkbare auto met verbrandingsmotor om op hetzelfde bijtellingsbedrag uit te komen!

bijtelling wat is dat, 😉

@jehannus: Da’s voor de mensen die niet zelf voor hun afschrijving, brandstof, verzekering, wegenbelasting, onderhoud, etc. hoeven te betalen, zoals de meeste sloebers wel doen.

@mattraket: oh dat 😉

Ps: Bij de brandstof vraag ik me dan altijd af, ook voor je eigen km’s die je maakt ’s avonds en in het weekend.

Dan kun je toch al nooit gaan klagen over een bijtelling die 14 of 20% is.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.