Praktijkervaring opdoen. Het gaat om een vrachtwagen die is gebouwd door VDL en wordt ingezet door transportbedrijf Breytner.

Het is daadwerkelijk één van de eerste vrachtwagens met een brandstofcel in de Benelux. Waterstof speelt nu nog een rol in de marge, maar dat lijkt onmiskenbaar te gaan veranderen.

De Noord-Brabantse grootmacht VDL heeft een DAF-truck omgebouwd, die wordt nu aangedreven door een brandstofcel. De vrachtwagen wordt de komende drie maanden gebruikt voor bevoorrading van een bekend meubelconcern, zoals het discreet heet. Waarbij het de vraag is of het leveringsverkeer niet aardig stilligt deze dagen.

“We zijn erg enthousiast dat we één van de weinige bedrijven ter wereld zijn die een waterstoftruck in een echte omgeving kunnen tonen. Dit geeft ons en onze klanten waardevolle kennis over zero-emissie transport oplossingen en het helpt ons om de volgende stap voorwaarts te nemen in duurzaam transport,” aldus Marie-José Baartmans van transportbedrijf Breytner.

Bij het transportbedrijf is overigens een mobiel waterstoftankstation naar ontwerp van Wystrach geplaatst, voor de broodnodige brandstof. Eerder kwam hetzelfde transportbedrijf in het nieuws door de reservering van een Tesla Semi, sowieso wordt door Breytner uitstootvrij getransporteerd.

De inzet van de vrachtwagen maakt overigens deel uit van het H2-Share-project, waar door de EU een bedrag van 1,69 miljoen euro in is gestoken. Nadat Breytner de truck drie maanden heeft gebruikt, zal de truck bij een ander bedrijf worden ingezet.

Foto: waterstoftruck van VDL met tankinstallatie


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.