Om de uitstootnormen te allen tijde laag te laten zijn en naar verder weg te kunnen verhuizen dan met een volledig elektrische vrachtwagen.

De waterstofverhuiswagen wordt ingezet door Mondial R. Vlot & Zn. Verhuizingen, in samenwerking met zusterbedrijf Breytner. De laatste naam valt vaker als het gaat om duurzaam transport, bijvoorbeeld in de bouw.

Het gaat om de waterstoftruck die enige tijd geleden door Breytner in gebruik is genomen. De truck lijkt nog niet te worden onderworpen aan intensief rijschema, wel wordt er de nodige praktijkervaring opgedaan. Daaronder de eenmalige inzet bij een verhuizing uitgevoerd door Mondial. Verder is de vrachtwagen vooral gebruikt bij de first mile-distributie van meubilair.

Een weinig verrassende constatering is dat het qua waterstoftankstations niet overhoudt. Naar verwachting ontstaat hierin verwachting als meer waterstofvoertuigen beschikbaar komen. Wat het doorbraakjaar van waterstof wordt blijft evenwel onduidelijk, dat lijkt steeds weer een jaar verder te komen liggen. Speciaal voor deze truck werd een tijdelijk waterstoftankstation geïnstalleerd bij Vlot Logistics in Schelluinen. De Europese Unie stimuleert waterstof, onder andere door proefritten te faciliteren als deel van het H2-Share-project.

Over de door VDL ontwikkelde truck wordt meegedeeld dat het geluid kan worden verminderd en het beter zou zijn om de aandrijfeenheid weg te werken in het chassis.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Waterstof is helemaal niet schoon, met waterstof is de CO2 uitstoot dik driemaal zo groot als bij diesel.
Waterstof wordt gemaakt uit aardgas en daar komt heel veel CO2 bij vrij en verder in de keten gaat ook ook heel veel energie verloren. Daarbij is het duur, ingewikkeld en omslachtig.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.