Wordt het een niche in het spoorvervoer, de trein met een brandstofcel?

Her en der wordt ingezet op waterstoftreinen. In Noord-Nederland rijden ze, evenals in Duitsland. In beide gevallen gaat het om treinen van de Franse fabrikant Alstom. Ook in Italië worden dergelijke treinen ingezet.

Het betreft zes waterstoftreinen voor spoorvervoerder Ferrovie Nord Milano, actief in het noorden van Italië. Er is een optie om meer treinen af te nemen. De eerste trein wordt verwacht over ongeveer 36 maanden. Met de order is een bedrag van 36 miljoen euro gemoeid.

De treinen zijn gebaseerd op het Coradia Stream-platform. De techniek is overgenomen van de Coradia iLint-treinen, dezelfde treinen die ook elders worden ingezet.

In dit geval dient waterstof ter vervanging van diesel. Het spoornet is niet overal geëlektrificeerd, als de bovenleiding ontbreekt moet de trein op eigen kracht vooruit komen. In gevallen wordt hiervoor een batterij-elektrische trein ingezet, een trein met een hulpbatterij.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.