Deelnemersveld bij de start van een eerdere Waterstof Challenge
Hoe is het met de praktische inzetbaarheid van waterstofauto’s gesteld? Er is maar één manier om daar achter te komen.

Gewoon instappen en rijden met een stuk of wat waterstofauto’s. Ongetwijfeld behoren de Toyota Mirai, Hyundai ix35 en Hyundai Nexo tot de deelnemende auto’s. De Waterstof Challenge gaat op 16 mei om twee uur in de middag van start en zal 24 uur lang duren. De deelnemende teams zetten zelf een route uit.

Er is een puntenklassement. De afgelegde afstand is goed voor punten, evenals het bezoeken van vulpunten – tanken wordt beloond, het aandoen van verschillende landen en het maken van foto’s en vlogs – allemaal erg 21ste eeuws. Er wordt zowel gestart bij autobedrijf Van der Linden in Waddinxveen, als Hydrogen Europe in Brussel. De aankomende editie zal de vierde zijn.

In Nederland blijft het aantal waterstoftankstations nog wat achter, maar in Duitsland is het aantal vulpunten vrij behoorlijk. Veel teams zullen dus koers zetten naar het oosten. Of de brandstofcelauto kan uitgroeien tot een groot succes is mede afhankelijk van het aantal tankstations en uiteraard het aanbod aan auto’s. Er lijken eerder meer vrachtwagens aan te komen dan personenwagens.

Foto: deelnemersveld bij de start van een eerdere Waterstof Challenge


Meer lezen over: , , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.