Toyota Mirai
De Mirai moet net zo succesvol worden als de Prius. Een leuk prijskaartje gaat hier zeker bij helpen.

Yasuhiro Nonobe, hoofd van het brandstofcel design team bij Toyota, voorspelt dat de Japanse autofabrikant de kosten van de volgende waterstofaandrijflijn met een derde tot een kwart verlaagt ten opzichte van het huidige systeem, wat vorige week zijn debuut maakte in de Mirai.

Een ambitieus doel, maar een minder grote daling in kosten dan de Mirai heeft bewerkstelligd ten opzichte van de vorige generatie brandstofcel uit 2008; het systeem in de Mirai kost slechts een twintigste hiervan. Het is dan ook onwaarschijnlijk om dit tempo van kostenreductie vast te blijven houden, maar Toyota doet haar best om rijden ‘op’ waterstof zo goedkoop — en dus aantrekkelijk — mogelijk te maken.

Het zal echter nog zo’n vijf tot zes jaar duren voordat de nieuwe brandstofcel ge├»ntroduceerd zal worden. Het doel is om het samen te laten vallen met de 2020 Olympische Spelen in Tokio, wanneer alle ogen van de wereld op Japan zijn gericht en het goede voorbeeld op het gebied van groen transport moet worden gegeven. (via Automotive News)


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Vraag me af hoe lang het gaat duren tegen dat we in Europa een deftig waterstofnetwerk hebben. En vooral, wie zich daar op gaat smijten. Olieconcerns, chemiebedrijven, energiebedrijven?

Waterstof is geen zinvol alternatief voor brandstof, het is hoogstens een tijdelijk overlap totdat we de geplette dinosaurussen vergeten zijn en overgestapt zijn op het nieuwe na waterstof.

Op dit moment kost een kilogram waterstof ongeveer 3 euro als je 200 liter afneemt. Ongeveer 0.07 kg per liter (als ik het nog goed heb onthouden) dus ongeveer 25 cent per liter. Maar heeft ongeveer een kwart van de energie van een liter euro95. Dus zit je op 1 euro per liter, zonder accijnzen…
Dat is duurder dan LPG wat gewoon weggegooid wordt in Antwerpen als afvalproduct van brandstof maken.

Als we goed voor het millieu willen zijn, moeten bedrijven verplicht worden LPG te verkopen. Hoeveel kan afval kosten?
LPG verbandt beter in standaard auto’s, ze hoeven niet nieuwe aangeschaft te worden, alleen een beetje omgebouwd (en als de fabrikant niet el-cheapo rommel erin gegooid heeft hoeft er niets vervangen te worden).
Ondanks de hype zijn gastanks veiliger dan brandstof tanks (uit eigen ervaring gesproken).

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.