Wanneer je een relatief verre vakantiereis maakt belast je het milieu sowieso. De laatste jaren is hier een bewustzijn in ontstaan en spelen bijvoorbeeld aanbieders van vliegreizen hier handig op in met het zogenaamde ‘co2-neutraal reizen’. Maar als we dit buiten beschouwing laten, wat is dan beter voor het milieu: een caravan achter je auto koppelen en zelf rijden, of toch het vliegtuig pakken?

Om een aantal variabele factoren te elimineren gaan we er van uit dat de reiziger vlakbij de luchthaven woont. De eindbestemming is Barcelona, en er wordt gereisd met 2 personen, die rijden met een Ford Mondeo 2.0 TDCI 140 pk in combinatie met een caravan van 1.300 kg. Het gemiddeld verbruik ligt met caravan rond de 12 liter per 100 kilometer, zonder caravan is dit 6 liter.

De vliegafstand naar Barcelona en weer terug bedraagt 2.708 km, wat neerkomt op een carbon footprint van 590 kg CO2. Naar kilometers teruggerekend komt dit neer op 218 gram/km.

Nu we weten op wat voor uitstoot vliegen je komt te staan, kunnen we kijken naar de werkelijke uitstoot van een auto. De reisafstand Amsterdam-Barcelona en weer terug bedraagt 3.120 km, aangezien je niet, zoals een vliegtuig, in een rechte lijn reist en dus meer kilometers aflegt. De emissie van CO2 bedraagt ongeveer 2,7 kg CO2 per liter diesel: de massa van een liter diesel is ca. 0,83 kg/liter.

Vanwege de caravan stijgt het verbruik met 6 liter / 100 km, dus voor een trip van 3.120 kilometer is 187 liter aan extra dieselolie nodig, wat omgerekend neerkomt op een extra CO2-uitstoot van 505 kilogram. (187 * 2.7)

De totale CO2-uitstoot is derhalve 1.010 kg, wat significant meer is dan de 590 kg bij vliegen. Maar met 2 personen is de uitstoot bijna gelijk (1.010 vs 1.180). Mocht u daarentegen met een gezin, van bijvoorbeeld 4 personen, op pad gaan, dan komt de auto overduidelijk als beste uit de bus. De vliegtuig CO2-uitstoot wordt per persoon berekend, waardoor deze met 4 personen op 2.360 kg uitkomt.


Meer lezen over: , , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Dus vanaf 3 personen is er minder uitstoot.

Of laat die verdomde sleurhut eens thuis en neem een tent of ga op hotel… ik heb nooit begrepen waarom zoveel Nederlanders ‘zweren bij’ een caravan! Wil je kamperen, neem een tent. Wil je luxe, ga op hotel! Neem een caravan, heb geen luxe, een te klein bed, laag plafond, hoog verbruik,…

Een vriend van me fietste vroeger altijd ruim een uur naar de universiteit. Toen ik vroeg waarom hij niet de bus nam die vlak voor zijn huis stopte zei hij altijd dat een bus vervuilender is dan de fiets.
Maar wat hij vergeet is dat de bus altijd rijdt, of hij er nu in zit of niet. Hij voegt geen vervuiling toe door met de bus te gaan. Datzelfde principe is hier ook op toepasbaar. Vliegtuigen zijn bijna nooit vol en vliegen toch, dus je voegt geen vervuiling toe.

@raphael: klopt ook niet helemaal, want vliegvakanties zijn chartervluchten en zijn bijna steeds volzet, lijnvluchten daarentegen.
het blijft ook wel gevaarlijk redeneren, stel iedereen denkt als jou vriend & niemand neemt de bus, dan gaan er minder/geen bussen meer rijden.
Denkt iedereen ‘nou, ze rijden toch, met of zonder mij’ dan zullen er meer bussen komen om aan de wensen te voldoen.
Als individu klopt je redenering, maar die mag je niet veralgemenen. Het artikel gaat over ‘iedereen’

Overigens is dat korte termijn, op de lange termijn is het wel degelijk mogelijk dat men routes gaat schrappen of toevoegen door fluctuaties in aantal reizigers.

Ondanks dat Europa heel mooi kan zijn moet je voor de echt indrukwekkende plekken toch met het vliegtuig. Wat het milieu er ook van mag vinden.

Beste Donny,
Beetje late reactie maar kon het niet laten:)

Je maakt wel een behoorlijke fout bij jou berekening! Voor de afstand in km pak jij voor de auto en het vliegtuig een zelfde hoeveelheid, namelijk 2708 km (retour). Maar dit kan natuurlijk niet. Ik weet niet precies hoe jij aan dat getal komt? Maar als je als startpunt bijvoorbeeld amsterdam/schiphol neemt, legt een vliegtuig zo’n 2500km af terwijl de auto zo’n 3200 km aflegt. Dan kom je bij de co2 met een auto over de 1000 uit terwijl die van het vliegtuig lager is dan jij berekend.
Ik heb geen behoefte hier te gaan beweren dat een vliegtuig zuinig is, maar je moet natuurlijk wel een juiste berekening maken als je zoiets probeert te vergelijken.

@ejtheone: Daar heb je gelijk in. Ik heb het redelijk abstract proberen te houden, aangezien niemand natuurlijk op Schiphol zelf woont, en dus ook nog daar naartoe moet reizen.

Je punt is valide, volgens mijn berekeningen zit je om en nabij de 3.120 kilometer resiafstand. Dit heb ik in de tekst aangepast.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.