Fisker heeft een slecht karma. Na 1,4 miljard dollar erdoorheen gebrand gezapt te hebben, zijn ze nog altijd afhankelijk van investeerders om (op kleinere schaal) ingeplugd te blijven.

De directie kon gewoon geen leiding geven in de moeizame weg van designschets tot de productie en verkoop van een winstgevende auto. Het gevolg is dat er maar liefst 35.000 dollar verlies werd geleden per auto. Reuters concludeert dit na financiële uitspraken en interviews met voormalige Fisker directieleden. De luxe plug-in hybride kostte veel meer om te produceren dan zij ervoor konden vragen. Bij elkaar opgeteld zou Fisker tussen 2008 en 2012 ongeveer 1 miljard dollar zijn verloren.

Dit grote verlies is gedeeltelijk toe te schrijven aan de vele keren dat de productie werd uitgesteld, twee tot drie jaar geleden. Ook het aantal auto’s dat gebouwd en verkocht zou worden werd steeds minder. In eerste instantie zei Fisker dat zij 15.000 stuks per jaar zouden verkopen. In totaal zijn er zo’n 2.000 verkocht.

Daarnaast liep de fabrikant tegen een hoop andere problemen. Zo was er de originele uitlaat van de Karma, die het vermogen van de auto deed afnemen en gewoon te luid was. Dit werd opgelost door een metalen “pizzadoos”, wat weer miljoenen extra kostte. Tel hier de royale salarissen (600.000 – 700.000 dollar per jaar) van Henrik Fisker en Bernhard Koehler bij op – doorbetaald terwijl er eind 2011, begin 2012 mensen ontslagen moesten worden – en het kan bijna niet anders dan falen.

Consultant Joel Ewanick heeft Geely nog geprobeerd over te halen om 250 miljoen dollar in Fisker te steken. Dit ging uiteindelijk niet door, onder andere omdat de overheidslening van Fisker voorwaarden had waarin moeilijk was te voldoen. Ook was het niet slim van Fisker’s top managers om al vroeg in de onderhandelingen hun voorkeur te uiten voor een rivaliserende Chinese autofabrikant. Door te wedden op het verkeerde paard heeft Fisker mogelijk hun redding voorbij laten gaan.

Nu, vijf maanden later, weet Fisker nog steeds het faillisement uit te stellen, maar krijgt biedingen niet hoger dan 25 miljoen dollar. Na alles wat ze hebben meegemaakt riskeren ze (volgens insiders) dezelfde fouten te maken als met Geely, waardoor ze mogelijk ook deze hulp mis zullen lopen. De hoop dat het bedrijf blijft bestaan is nihil, maar ze weten niet van opgeven. Dit is bewonderenswaardig, maar hoe lang houden ze het vol?


Meer lezen over: , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Interessant artikel.

‘In eerste instantie zei Fisker dat zij 15.000 stuks per jaar zouden verkopen. In totaal zijn er zo’n 2.000 verkocht.’

Zijn er dan ook maar 2.000 Karma’s gebouwd of vielen de producten gewoon minder in de smaak dan verwacht?

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.