Tesla NO CO2
Elektrisch rijden vormt voor sommigen een vaste combinatie met actieradiusstress en angst voor de levensduur van de batterij. Terecht of niet? Meten is weten. De leden van het Tesla-forum verschaffen duidelijkheid.

Een eenvoudig antwoord is niet mogelijk. De ontwikkeling van elektrische auto’s gaat erg hard en de accupakketten worden doorlopend verbeterd. Van de vroegste Nissan Leafs zijn gevallen bekend van een fors afgenomen rijbereik. De oorzaak is het ontbreken van actieve koeling van het accupakket, gecombineerd met hoge buitentemperaturen. Daardoor warmt het accupakket te sterk op en neemt de capaciteit af. Bovendien hadden batterijen in elektrische auto’s een capaciteit tussen de 15 en 25 kWh. Daarvan wil je niet teveel missen.

De uitzondering hierop is Tesla. De Tesla Model S (aankoopadvies) behoeft geen introductie. Het is een auto met veel vermogen, forse buitenmaten en grote accupakketten. Het is geen elektrische auto waarbij spaarzaamheid de eerste associatie is. Eerder is het een sportieve auto waarmee het goed kilometers maken is. Het kleinste accupakket heeft een nog altijd forse capaciteit van 60 kWh, maar ook hier blijft de vraag hoe het is gesteld met de levensduur zeer interessant.

De leden van het Tesla-forum bieden uitsluitsel. Ze houden hun batterijstatistieken bij en dat valt weer om te zetten in een grafiek. Daaruit blijkt dat het met de levensduur gewoon prima is gesteld. Er zijn wat uitzonderingen, uiteraard. Maar de meest opbeurende constatering is dat de combinatie van een een prima capaciteit en een hoge kilometerstand goed mogelijk is. Tot boven de 200.000 km wordt er een restcapaciteit van 90 % van het accupakket gemeld.

Verwacht wordt dat er na 1.000 tot 2.000 laadcycli nog 80 % van de capaciteit van het accupakket over is, zoals gebruikelijk is bij batterijen. Van volledig leeg naar volledig opgeladen telt als één laadcyclus, dat betekent ook dat twee keer laden van 50 naar 100 % één laadcyclus is. Snelladen lijkt de beschikbare restcapaciteit niet negatief te beïnvloeden.

Goed nieuws voor de toekomst. Het massaal dumpen van batterijen omdat de capaciteit ontoereikend is, lijkt niet te gaan gebeuren. Sowieso kunnen gebruikte accupakketten zinvol worden gebruikt.

Grafiek van restcapaciteit van de Model S
Grafiek: Maarten Steinbuch, klikken om te vergroten

Foto: @arnoldh op Autojunk


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

kijk, dit is interessant. Alleen zie ik dat het gemiddelde ook daadwerkelijk een gemiddelde is. Er zijn (bijna) net zoveel auto’s waarvan de accu behoorlijk bovengemiddeld presteren als behoorlijk ondergemiddeld.
Dat lijkt mij een onderzoekje extra waardig, want waar zit dat verschil in?
Als (mocht ik ooit toestemming krijgen :)) ik een tweedehands Tesla Model S wil kopen wil ik wel graag weten welke auto bovengemiddeld is…..

@Crosscabouter: het verschil zit em vooral in het klimaat waar de deelnemer zich bevind. In sunny California houden batterijen her langer vol dan rond de poolcirkel. Ook maakt het uit of mensen de batterij regelmatig tot ver ontladen (minder goed) versus die mensen die het niet zo ver laten komen.
Dit zijn maar twee voorbeelden maar ze hebben een aardige invloed. Ik zit nu op 115000km en heb nog 94% over. Ik laad elke dag en laat em bijna nooit ver zakken (alleen als ik geen keus heb maar dat gebeurt zeer zelden).

@fijnkonijn: Of dat voor de tesla geldt weet ik niet, maar bij de ongekoelde leafs is het juist het tegenovergestelde.

Ja, de range is in warmere gebieden over het algemeen beter (warme batterij levert meer), maar… dit gaat ten koste van de levensduur, daarbij is kouder klimaat juist beter.

Dus koop je een 2e hands, koop een die altijd in kouder klimaat heeft gereden, dan heeft de batterij waarschijnlijk capaciteit verloren 🙂

@tbr: & @fijnkonijn:
Precies dit maakt het lastiger om een tweedehands goede accu te scoren.
Tesla houdt actief de accu op de juiste temperatuur, wat in sommige gevallen range kost misschien, maar dat zou de levensduur moeten verlengen. Bij telefoons is het ook niet meer zo dat geheel ontladen schadelijk is, omdat er een veiligheidsmarge ingebouwd is zodra het ‘nulpunt’ in zicht komt.
(snel door de bocht)conclusie:
Koud klimaat is range kleiner, warm klimaat is levensduur korter?

Er zijn twee dingen waar Li-Ion batterijen niet van houden, hoge temperatuur en hoge spanning. Beide versnellen de ongewenste chemische reacties in het elektroliet waardoor de elektrode wordt aangetast.
Dat aantasten is net als het sulfateren van een loodaccu, de oppervlakte van de elektrode wordt langzaamaan bezet met ongewenste verbindingen zodat de ionen worden gehinderd en de capaciteit van de cel langzaam afneemt.

Wil je een Li-Ion batterij zo lang mogelijk goed houden zorg dan dat ie niet te heet wordt, liefst ook niet langdurig warm, een koude omgeving helpt; verder is het slim de spanning in de batterij laag te houden, dus pas gaan laden vlak voor je hem nodig hebt en niet onnodig volgeladen laten staan.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.