Braderup grid
Dat vroegen Bosch, BMW Group en Vattenfall zich ook af. Ze zijn nu een project gestart om de waardevolle accu’s van elektrische voertuigen (op het einde van hun levenscyclus) te hergebruiken.

Elektromobiliteit en elektriciteitsopslag zijn twee kernelementen in de overgang naar alternatieve vormen van energie. Bosch, BMW Group en Vattenfall willen beide technologieën verder verbeteren door de gebruikte accu’s van elektrische auto’s met elkaar te verbinden en zo een grootschalig energieopslagsysteem te maken in Hamburg. De opgeslagen energie is binnen enkele seconden beschikbaar en kan helpen om het elektriciteitsnet stabiel te houden. Bosch, BMW en Vattenfall geloven in dit concept en richten daarom de “Second Life Batteries”-alliantie op. BMW levert de accu’s van zijn ActiveE en i3 elektrische voertuigen, terwijl Vattenfall zich geëngageerd heeft om voor een periode van tien jaar het enorme opslagsysteem op zijn site te bedienen. Bosch is verantwoordelijk voor het connecten van de accu’s en het beheer van het systeem. Het opslagsysteem zal deel uitmaken van een reeds bestaande virtuele energiecentrale van Vattenfall. Hierdoor kunnen de partners meerdere kleine, gedecentraliseerde energieopwekkende systemen combineren tot een gezamenlijke elektriciteitscentrale.

Nog steeds rendabel
Op het einde van hun levenscyclus in elektrische voertuigen hebben accu’s nog steeds een hoge opslagcapaciteit. Ze blijven daardoor erg rendabel en kunnen nog vele jaren als stationaire bufferopslag gebruikt worden. Het project laat de drie partners toe om talrijke nieuwe inzichten te verwerven in potentiële toepassingsgebieden voor dergelijke accu’s, in hun verouderingsgedrag en opslagcapaciteit. Het managementalgoritme van Bosch is bedoeld om, naast andere voordelen, een maximale levensduur en optimale prestaties te verzekeren.

Bosch heeft reeds ervaring opgedaan op dit vlak. In Braderup, nabij het Duitse eiland Sylt, heeft Bosch één van de grootste energieopslagsystemen van Europa gebouwd om, indien nodig, tijdelijk de energie op te slaan die is opgewekt door een windmolenpark. Hiervoor heeft het bedrijf duizenden kleine lithium-ion accu’s met elkaar verbonden om een grootschalig netwerk op te zetten. In Kelsterbach, een gemeente nabij Frankfurt, heeft Bosch een gelijkaardig lithium-ion opslagsysteem geïnstalleerd bij een woningcomplex. De kennis verworven door deze projecten is belangrijke input geweest voor het “Second Life Batteries”-project.

Second Life Batteries

“Het project is belangrijk omdat het twee strategisch belangrijke doelen combineert”, zegt Dr. Volkmar Denner, CEO van Bosch, die gelooft in de toekomst van de elektrische aandrijving. “Voor elektromobiliteit zien we een toekomstige massamarkt, vergezeld van tal van nieuwe businessmodellen en oplossingen. Stationaire energieopslagsystemen die mensen toelaten om gebruikte accu’s goed te benutten maken hier deel van uit. Zulke gedecentraliseerde opslagsystemen leveren een belangrijke bijdrage aan een gewaarborgde energievoorziening.”

Kernelement in de overgang naar alternatieve energievormen
Energieopslagsystemen worden beschouwd als een kernelement in de overgang naar alternatieve vormen van energie. Ze kunnen overdag zonne-energie opslaan om deze ’s nachts vrij te geven of windenergie voor windstille periodes. Op die manier wordt de vaak wisselende aanlevering van hernieuwbare energie beter geïntegreerd in het elektriciteitsnetwerk. Ook elektromobiliteit kan voordeel halen uit deze ontwikkeling, door bijvoorbeeld de voertuigen ‘s nachts op te laden met zonne-energie of met andere alternatieven. Daarnaast kan een opslagsysteem als onderdeel van een virtuele energiecentrale ook snel de nodige energie leveren om het elektriciteitsnet stabiel te houden.

Een capaciteit van twee megawatt
De huidige plannen vereisen in Hamburg de bouw van een opslageenheid van twee megawatt (MW) en een geïnstalleerde capaciteit van twee megawattuur (MWh). De elektriciteit zal in het energienetwerk gevoed worden om kortetermijnfluctuaties op het elektriciteitsnetwerk op te vangen. Om dit te realiseren zullen meer dan 100 voertuigaccu’s met elkaar verbonden worden. Het complete systeem is compact genoeg om in een klein gebouw te passen. Het levert mathematisch gezien voldoende output om 30 vierpersoonsgezinnen zeven dagen lang van elektriciteit te voorzien. De drie partners verwachten dat het opslagsysteem eind 2015 operationeel zal zijn.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

30 gezinnen 7 dagen lang van stroom voorzien…

Laat ons eens zeggen, 60 gezinnen een buffer bieden van 3 dagen. Zou het dan mogelijk zijn om een volledige wijk van 60 woningen vol te leggen met zonnepanelen, die allemaal te linken aan dat opslagsysteem dat “in een klein gebouw” past (ter grootte van een gezinswoning?), en daarmee die hele wijk onafhankelijk van stroom te voorzien, dus zonder enige aansluiting op het algemeen net?

Lijkt me wel interessant, als het lukt…

@Esprit_de_Flandre: Tesla doet het al met hun 400kW Industrial Packs die ze aanbieden (ze maken meer als alleen autos’). Dat zijn grote batterijen die ze zelf gebruiken om bij sommige superchargers minder pieken in het lokale net te veroorzaken. Ze leveren ze ook aan bedrijven die veel solar (of sommige zelfs wind-energie) genereren. Primair is men dan “off the grid” (maar is nog steeds aangesloten voor noodsituaties of peaks). Tesla heeft een heleboel van die 400mW packs in Fremont staan als demo (en om ze zelf te gebruiken cq. ervaringen op te doen).

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.