BMW 530e en Wouter
De vraag die BMW, de gemeente Rotterdam en de Erasmus Universiteit Rotterdam stelden, zijn uiteraard een stuk uitgebreider en gaan dieper. Hoe stimuleer je de rijder van een (BMW) plug-in hybride om er zo slim mogelijk mee om te gaan.

Wat het grote probleem van de plug-in hybride is, waren we al achter nadat de eerste tien exemplaren waren uitgeleverd. We weten allemaal dat het merendeel van de PHEV’s (plug-in hybrid electric vehicles) is aangeschaft wegens de (vele) belastingvoordelen die er aan kleefden. De kleine groep automobilisten die het oprecht vanuit een groene hart deed is zwaar in de minderheid. De consequenties zijn nog zichtbaar zolang de lage bijtelling geldt op de PHEV’s: minimaal de helft van deze auto’s lijkt zelden een stekker te zien.

Iedere PHEV kan natuurlijk ook gewoon op benzine of diesel rijden. Je zou zelfs kunnen zeggen: gelukkig maar, want de elektrische actieradius van de meeste PHEV’s is in theorie maximaal 50 kilometer en in de praktijk minder. Voor langere afstanden is de verbrandingsmotor van een PHEV dus sowieso nodig en daarmee moet er dus ook af en toe getankt worden. Voor veel mensen was het daarnaast ook nog moeten opladen van de accu’s best wel een ding. Dat zou na (bijna) iedere rit moeten en dat kost moeite. Veel PHEV rijders hebben bovendien niet eens een laadmogelijkheid thuis en ook bij meeste bedrijven is er een structureel te kort aan laadpalen. Kortom en wederom: af en toe de tank volgooien lijkt een stuk makkelijker.

De PHEV en de luchtkwaliteit in de stad
Milieuzones die in Nederland en buitenland als paddenstoelen de grond uitschieten zijn een teken dat voor (grote) steden luchtkwaliteit een issue is. Steden zijn per definitie druk, er wonen veel mensen en die moeten zich ook verplaatsen. Een deel doet het per fiets, een deel per openbaar vervoer, maar er zal ook altijd een deel van de bevolking die met de auto wil of er echt op is aangewezen. Toch is de wens om de uitstoot van schadelijke stoffen in de steden terug te brengen. Volledig elektrisch rijden is uiteraard een oplossing, maar het aanbod aan volledig elektrische auto’s is beperkt. PHEV’s zijn er al meer en zeker in Nederland is er dankzij de fiscale voordelen een grote vloot aan PHEV’s die zouden kunnen bijdragen aan een beter leefklimaat in steden.

Om daadwerkelijk de luchtkwaliteit te verbeteren moeten al die PHEV’s dan wel op de juiste plekken elektrisch rijden: in de stad dus.
De onderzoeksvraag werd dan ook: hoe worden bestuurders gestimuleerd om de volledig elektrische modus van hun PHEV te gebruiken en voldoende op te laden binnen een speciaal geografisch afgebakend gebied in de stad, aangeduid als het ‘Electric City Drive-gebied’.

Kort gezegd: binnen de ring van Rotterdam moet er zo veel mogelijk elektrisch worden gereden en als het kan daarbuiten natuurlijk ook.Hiervoor zul je niet alleen vaak genoeg moeten opladen, maar je zult ook na moeten denken waar je de elektrische kilometers gaat rijden. Woon je in de stad en moet je een langere rit maken, dan is de procedure niet zo ingewikkeld: thuis heb je natuurlijk de BMW netjes opgeladen, je kan volledig elektrisch de stad uit rijden en buiten de stad helpt de verbrandingsmotor een handje mee. De terugweg wordt al interessanter: alle PHEV’s gebruiken regelmatig de elektromotor als ondersteuning bij acceleratie en alle stukken dat er langzaam wordt gereden, schakelt de verbrandingsmotor uit. Voor de terugweg zal je echter het laatste stuk volledig elektrisch moeten rijden, maar de accu zal in de meeste gevallen al leeg zijn. Je zult als bestuurder dus moeten nadenken of je tussendoor kan laden of dat je een deel van de accu capaciteit wilt reserveren voor de terugweg.

Gamificatie: BMW Electric City
Gelukkig biedt de moderne connected auto hier talloze mogelijkheden. Dankzij BMW Connected Drive kan de auto praten met je smartphone en viceversa. De basis is er dan om te weten of de bestuurder binnen het Electric City Drive-gebied elektrisch rijdt, of er genoeg wordt geladen en wat de verhouding is tussen elektrische en niet-elektrische kilometers.

BMW Electric City app

Om echt resultaten te halen, zul je als bestuurder een beetje moeite moeten doen. Cynisch als we zijn, zal de intrinsieke luie mens dit niet vanzelf gaan doen, tenzij we er een spelletje van maken. Met gamificatie worden spelprincipes en speeltechnieken in een niet-spelcontext gebruikt om menselijk gedrag op een positieve wijze te sturen, in dit geval: elektrisch rijden binnen (grofweg) de stadsgrenzen.

BMW Electric City app

Of dit werkt hangt van veel zaken af:
Wordt er een beloning (of de straf) aan de uitslagen gekoppeld? Rijd je genoeg binnen de stad of misschien zelfs wel te veel voor de kilometers die een PHEV elektrisch kan maken? Heb je overal laadmogelijkheden of kan je die creëren?

Als je veel lange ritten op de snelweg rijdt, is een PHEV wellicht ook niet de meest handige optie. Het aandeel elektrische kilometers wordt dan sowieso laag en daarmee kan je je afvragen of een ander type auto wellicht niet beter was geweest.

Wellicht nog fundamenteler is de discussie of de PHEV een overbodige tussenstap is. Er zijn tenslotte al elektrische auto’s waarmee de meesten automobilisten zouden kunnen leven. Het zijn er echter nog niet heel veel, ze zijn ook niet heel goedkoop en het is een ook een gegeven dat autofabrikanten een breed aanbod aan PHEV’s hebben en ook nog nieuwe modellen uitbrengen de komende periode. Het loont dus om te onderzoeken hoe je het beste met de PHEV omgaat en hoe de bestuurders er het maximale voor het milieu uit kunnen halen.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.