dutch eco drivers league
Zuinig rijden loont: In Nederland is een besparing van 535.500 ton CO2 en 252 miljoen euro haalbaar. Niet alleen goed voor de planeet dus, ook goed voor de portemonnee.

Dat blijkt uit de laatste resultaten van The Dutch Eco Drivers League waarin bedrijven in competitie verband tegen elkaar strijden in zuinig rijden. Hierin wordt gemiddeld 2,8% brandstof bespaard. Doorgerekend naar wat dit zou betekenen als álle personenauto’s in Nederland zuiniger zouden rijden: op het totaal 19 miljoen ton CO2, die alle personenauto’s in Nederland uitstoten, zou dit een reductie van 535.500 ton CO2 betekenen. Dit komt overeen met de totale CO2, die alle huishouden in een stad als Nijmegen, gezamenlijk uitstoten. Als heel Nederland zuiniger zou rijden zou er minimaal 168 miljoen liter benzine en diesel niet verbrand worden. Goed voor een nationale besparing van 252 miljoen euro.

Reductie zit onder de voet van de bestuurder
René Toet, Managing Director van Climate Neutral Group: “70% van het verbruik zit onder de voet van de bestuurder. Als we daarop sturen kunnen we het reductiepotentieel realiseren”.
Iedereen weet dit wel, maar waarom doet niemand het dan? In de hectiek van alle dag rijdt men op de automatische piloot, vaak gehaast en wordt het gaspedaal stevig ingedrukt. Met als resultaat onzuinig rijden. Gedrag veranderen is niet eenvoudig, reden voor Climate Neutral Group om in samenwerking met Prodrive Learning The Dutch Eco Drivers league te starten. In competitieverband wordt gestreden welk bedrijf en welke berijder het meest op brandstof, CO2 en kosten bespaart.

Dit jaar doen mee: Van Lanschot Bankiers, Gispen, Shell, Arval, Brabant Water, Hoogheemraadschap van Rijnland, Noordhoff Uitgevers en De Groot en Visser. Door de competitie kunnen we laten zien dat zuinig rijdt loont en iedereen in Nederland te stimuleren dat ook te doen.

Robert Springer, Shell: “Wij vinden zuinig en veilig rijden belangrijk. Wij kunnen ons niet permitteren om niet te winnen”

Sander Boleij, Van Lanschot Bankiers: “Wij zijn een verantwoordde bankier en dat willen we ook in onze eigen onderneming stimuleren. Vergroenen van ons wagenpark en zuinig rijden hoort daarbij!”

Lennard van Daalen, Arval Lease: “Onze medewerkers moeten zelf ervaren wat Ecodriving voor een effect kan hebben”

The Dutch Eco Drivers League
The Dutch Eco Drivers League is een intensief programma dat het rijgedrag blijvend veranderd. Middels de Fuelscan wordt de het beginverbruik gemeten, waarna het zuinig en ook veilig rijden intensief wordt getraind. Door continue monitoring van de verbruiksdata, de feedback naar de berijders en de ranking wordt zuinig rijden leuk en uitdagend. De investering om mee te doen aan het programma wordt ruimschoots terugverdiend. En zuiniger rijden is ook veiliger rijden. Minder schades en minder bekeuringen! Ook als particulier is zuiniger en veiliger rijden haalbaar door zorgvuldiger om te gaan met de voet op het gaspedaal, beter te anticiperen op verkeerssituaties en rode stoplichten, de banden op spanning te houden en het verbruik eens een tijdje bij te houden. Maak van zuinig een sport!
Als iedereen zuiniger zou rijden dragen we allemaal ons steentje bij aan het noodzakelijke terugdringen van de CO2-uitstoot in Nederland.
Wie gaat er winnen?

De huidige competitie loopt tot eind deze maand en is nog erg spannend. Wie gaat er winnen? De huidige tussenstand is:
1. Gispen
2. Shell
3. De Groot & Visser

Top 3

Elektrisch rijden nog niet binnen handbereik voor iedereen
Niet rijden of elektrisch rijden reduceert de CO2-uitstoot pas echt en is de beste keuze. Maar door deze competitie spelen Climate Neutral Group en Prodrive Learning in op de praktijk van vandaag. De stap naar elektrisch, laat staan naar een groen wagenpark, is niet zomaar gezet. Het kost tijd om beleid over de auto van de zaak te verduurzamen: ‘verworvenheden’, die contractueel vastliggen, de contractduur van minimaal 3 jaar en kosten. Een wagenpark versneld vernieuwen naar elektrisch is voor de meeste organisaties nog niet haalbaar. Zuinig rijden in het huidige wagenpark kan snel en effectief een bijdrage leveren aan CO2-reductie. En de kostenbesparing kan gebruikt worden voor het groenere wagenpark. Een win-win.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Na 1 1/2 jaar e 25000 km in een phev gemiddeld 1 op 30 plus groene stroom 4000 Kwh komt omgerekend naar geld op 2000€.
Vorige auto Fiat Multipla reed 1 op 10 kostte dus voor dizelfde 25000 km 2500 liter x 1,60€= 4000 euro.
Wel overwegend korte ritten en incidenteel een rit van 400 km.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.