Toyota Mirai
Auto’s waarbij enkel water uit de uitlaat komt, het klinkt te mooi om waar te zijn. Dat is het ook, want bij de productie van waterstof worden veel fossiele brandstoffen gebruikt. Dankzij een nieuwe uitvinding kan dat vervuilende proces wel eens tot het verleden gaan behoren.

Waterstof kun je op betrekkelijk eenvoudige manier maken. Je neemt twee elektroden, steekt die in water en je laat er een flinke hoeveelheid elektriciteit door lopen. Door electrolyse zullen de watermoleculen zich splitsen tot waterstof en zuurstof. Er is echter twee hele grote nadelen aan deze methode: het materiaal voor de elektroden is behoorlijk exotisch en daardoor erg duur. Daarnaast zijn de elektrodes al na enkele uren klaar voor vervanging.

Stoomreforming

Daarom wordt electrolyse amper gebruikt om waterstof te maken. In plaats daarvan is vrijwel alle commercieel verkrijgbare waterstof gemaakt door ‘stoomreforming’, een chemisch proces waarbij aardgas en stoom samengevoegd worden bij 850 graden celcius en onder een druk van 25 bar. We hoeven je waarschijnlijk niet uit te leggen dat dit een zeer energie-intensief proces is, alles behalve groen en duurzaam. Niet voor niks roept Tesla-CEO Elon Musk al jaren dat waterstof niet de toekomst is. Dat is, los van de manier waarop waterstof geproduceerd wordt, natuurlijk geen gekke uitspraak voor de CEO van een bedrijf dat zich volledig toelegt op elektrische auto’s en productie van accu’s.

Nikkel en metaal

Door een lopend onderzoek naar andere elektrodes lijkt de toekomst van waterstof ineens een stuk zekerder. Onderzoekers aan de universiteit van Stanford hebben een manier ontdekt om waterstof te ontrekken aan water met een legering van nikkel en ijzer op beide elektrodes. Het is voor het eerst dat men er in slaagt om waterstof te maken middels electrolyse zonder zeldzame metalen als platina of iridum te gebruiken. Er is echter meer goed nieuws, na 200 uur werkten de elektrodes nog steeds, daar waar elektrodes van zeldzame metalen al na zo’n 30 uur aan vervanging toe zijn.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Ik stoor mij altijd over dat gedoe van fossiele brandstoffen bij waterstof…. Ja het is minder efficiënt om stroom op te wekken en dan waterstof te maken. Maar waterstof heeft ook zijn voordelen ten opzichte van elektrisch rijden.

Bovendien word er bij elektrische auto’s vaak van uit gegaan dat die stroom groen is en dat de accu’s niet schadelijk zijn voor het milieu, in theorie is dat mogelijk ja. Maar als het dan over “in theorie” gaat kan je ook waterstof maken van groene stroom. En in dat geval maakt de efficiency niet meer uit voor het milieu.

Je kunt waterstof maken van groene stroom ja, maar je hebt in het meest gunstigste geval (theoretische maximum efficiëntie van elektrolyse) 5x zoveel stroom nodig voor een elektrische kilometer dan als je die stroom direct in een accu stopt. Daarnaast is totaal geen capaciteit om op grote schaal waterstof te produceren. Als men nu massaal waterstoffabrieken zou gaan bouwen heb je over 30 jaar net genoeg om 25% van het autovervoer op waterstof te laten rijden. Opslaan van waterstof is ook een groot probleem omdat het waterstofatoom zo klein is. Als je een maand je waterstofauto niet gebruikt is alle waterstof vervlogen. Interessant artikel om eens door te lezen over deze materie: http://ssj3gohan.tweakblogs.net/blog/11470/why-fuel-cell-cars-dont-work-part-1

Wateratomen bestaan niet, watermoleculen wel.

AutoBild heeft die mirai getest tegen een 100% elektrische auto en de waterstof auto bleek gemiddeld 2 x zoveel CO2 uit te stoten, ongeacht de energie mix.

En dan nog even negeren dat er nergens ter wereld een infrastructuur is, en al zou die er wel zijn dan moet alle waterstof nog met oude vervuilende diesel trucks naar de pomp worden gebracht. En een elektro auto is een stuk minder duur. Doodlopende weg dat waterstof

@reistje
Wat zijn deze voordelen dan.
Je theorie over waterstof uit groene stroom is correct… Als theorie dan. Zo lang echter nog niet alle energie duurzaam wordt opgewekt wil je deze energie zo efficiënt mogelijk gebruiken.

Daarnaast hebben auto’s met een brandstofcel veelal alsnog een accupakket aan boord en zijn de gebruikte grondstoffen voor de brandstofcel ook niet schoon te noemen.

Aan alle kanten nadelen dus, behalve voor de gevestigde industrieën (auto en olie).

Nikkel en met.. eh ijzer.

“een legering van nikkel en metaal… ”

Welk metaal??

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.