Chevrolet Bolt
Dat aantal lijkt wat aan de lage kant, gezien de flinke range en de relatief lage prijs. Het antwoord zou wel eens tweeledig kunnen zijn.

Allereerst zou het voorzichtigheid van General Motors kunnen zijn. Destijds presenteerden ze de eerste Chevrolet Volt als misschien wel de belangrijkste auto in hun geschiedenis, maar de auto werd een behoorlijke flop. Angst voor slechte media-aandacht zou volgens Gas2 wel eens kunnen meespelen, al zou ook de eveneens betaalbare Tesla Model 3 al voor enige voorzichtigheid bij GM kunnen zorgen. En er zijn meer kapers op de kust, aangezien ook Nissan al lange tijd roept dat de volgende generatie Leaf een fors groter bereik krijgt.

EVObsession komt echter met een tweede, interessante stelling: General Motors heeft simpelweg te weinig capaciteit om meer dan 30.000 Chevrolet Bolts per jaar te maken. Of eigenlijk, toeleveranciers hebben te weinig capaciteit om meer dan 30.000 Bolt-accu’s per jaar te maken. Volgens één van de reacties op dat artikel, komen de accu’s van de Bolt bij LG vandaan. Zij leveren behalve aan GM ook aan Ford, maar de verkoop van EV-accu’s loopt bij LG nog behoorlijk matig. Nu al flink investeren in een grotere accufabriek is dan ook een behoorlijk grote gok, die ze waarschijnlijk niet willen nemen.

Tesla op haar beurt heeft met Panasonic sowieso al een toeleverancier met een grotere capaciteit en bouwt ook zelf nog aan haar gigafactory. In de strijd om de bestverkopende elektrische auto kan de toegang tot voldoende accu’s nog wel eens heel erg belangrijk gaan worden.


Meer lezen over: , , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.