Pusher Trailer
Om van de iMiev een plug-in te maken!

Op de Tesla Model S na, heeft bijna iedere elektrische auto te kampen met een behoorlijk korte actieradius. Plug-in hybrides kunnen een oplossing zijn, maar wie vooral korte afstanden rijdt en alleen af en toe wat verder weg moet, die sleept een groot deel van de tijd een verbrandingsmotor mee. Zonde van de energie die nodig is om dat blok staal en aluminium mee te slepen.

Wat nu als je een verbrandingsmotor zou hebben, die je alleen mee neemt wanneer je hem nodig hebt? Dat was ook het idee dat J.B. Straubel zo’n tien jaar geleden had, lang voordat hij Chief Technology Officer zou worden bij Tesla. Straubel bouwde zijn creatie van een Volkswagen Kever, die de motor achterin heeft liggen.

Qua techniek is het allemaal behoorlijk eenvoudig gehouden. De versnellingsbak staat vast in de vierde en hoogste versnelling en alleen op de snelweg schakelt Jay Donnaway, die de ‘pusher trailer’ kocht, de verbrandingsmotor bij. De aanhanger geeft de Mitsubishi i-Miev een lekkere duw in de rug, waardoor de elektromotor een stuk minder energie hoet te gebruiken en de combinatie een stuk verder komt. Erg zuinig is een Kever-motor overigens niet, vooral niet wanneer je hem standaard op maximaal vermogen laat draaien. Momenteel haalt Donnaway over een afstand van 150 kilometer een gecombineerd verbruik van 5.6l/100km. Het plan is om de motor wat zuiniger af te stellen, zodat het verbruik wat gunstiger uitkomt.

Straubel is niet de enige die een pusher trailer heeft gebouwd, al volgt niet iedereen dezelfde route. Zo kiezen anderen er bijvoorbeeld voor om een voorwielaangedreven auto met automaat te kiezen. Op die manier kun je de aanhanger op elke snelheid gebruiken en hoeft deze niet altijd op volle kracht te draaien.

Legaal in Nederland?

We hebben er uiteraard even het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) op nageslagen of dergelijke constructies ook in Nederland geldig zijn. Het zal je niet verbazen dat gemotoriseerde aanhangers niet specifiek benoemd worden in het RVV, maar aan de hand van de definities van aanhangwagens en motorvoertuig zou de Politie wel eens een punt kunnen hebben als ze je van de weg halen.

aanhangwagens: voertuigen die door een voertuig worden voortbewogen of kennelijk bestemd zijn om aldus te worden voortbewogen, alsmede opleggers;

motorvoertuigen: alle gemotoriseerde voertuigen behalve bromfietsen, fietsen met trapondersteuning en gehandicaptenvoertuigen, bestemd om anders dan langs rails te worden voortbewogen;

Via: Inside EVs


Meer lezen over: , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

a fuck, weer erin getrapt..

Waarom dan niet gewoon een aanhanger met extra accupakket? Desnoods voorzien van hulpmotor.

Of een aggregaat op een aanhanger

Ik vind halve auto’s als aanhanger altijd wel leuk om te zien.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.