Elon Musk
Behalve CEO en grootaandeelhouder van Tesla, heeft Elon Musk ook een dikke vinger in de pap bij SolarCity en SpaceX. Tezamen profiteren die bedrijven van 4.9 miljard dollar aan subsidies en andere vormen van steun door overheden. Maar waarom eigenlijk?

Dat is precies wat Jerry Hirsch van The LA Times zich afvroeg en hij stortte zich in de materie. Daarbij keek hij niet alleen naar de bedragen die door overheden direct op de rekening van Musk’s bedrijven wordt gestort, maar ook naar bijvoorbeeld de fiscale voordelen die eigenaren van een nieuwe elektrische auto of zonnepanelen genieten.

Belastingvoordeel voor Tesla-rijders

Zo krijgen de kersverse Amerikaanse eigenaren van een Tesla Model S een korting op hun federale belasting van 7500 dollar. Zijn ze daarnaast woonachtig in Californië, dan komt daar bovenop nog een korting van 2500 dollar. In totaal heeft de federale overheid 284 miljoen dollar aan belasting in mindering gebracht bij Tesla-eigenaren, Californië heeft op dit moment zo’n 38 miljoen dollar aan korting gegeven op de aanschafprijs van Tesla’s. Je kunt redeneren dat dit geld ten goede komt aan de consument, maar je kunt eveneens makkelijk beargumenteren dat juist Tesla profiteert. Zij trekken bijvoorbeeld klanten aan die opzoek zijn naar een auto van zeg 80.000 dollar, maar uiteindelijk een auto kopen voor 90.000 dollar bij Tesla.

Ook in Nederland genieten de bezitters van Tesla’s en andere elektrische auto’s enige voordelen. Zo is daar het lage bijtellingstarief van 4 procent, voorheen zelfs 0 procent. Daarnaast waren er met name voor ondernemers interessante aftrek- en investeringsregelingen, maar deze zijn grotendeels ten einde.

Tesla’s Gigafactory in Nevada

Ook in het geval van Tesla’s nieuwe gigafactory, waar lithium-ionaccu’s gemaakt moeten gaan worden, heeft de overheid flink bijgesprongen. Afgevaardigden van zeven staten werden uitgenodigd voor een rondleiding door Tesla’s autofabriek in Californië. Na afloop kregen de hoge heren en dames een presentatie over de te bouwen gigafactory. De plannen waren al vergevorderd, maar een exacte locatie was nog niet bepaald. Tesla vroeg de zeven staten dan ook om met een bod te komen om de fabriek naar hun staat te krijgen.

Daarbij redeneerde het bedrijf dat de fabriek in twintig jaar een economische impact zou hebben van 100 miljard dollar. Een getal dat ver af staat van de werkelijkheid volgens veel analisten. Er zou namelijk vanuit gegaan zijn dat de 6000 werknemers van de gigafactory anders werkeloos zouden zijn, terwijl er evenmin rekening is gehouden met stijgende overheidskosten wanneer er een toestroom zal zijn van duizenden werknemers naar de regio.

Toch heeft dat de staat Nevada er niet van weerhouden een bod te doen van maatregelen ter waarde van 1,3 miljard dollar. Aanvankelijk deed Nevada een bod van 600 tot 700 miljoen dollar, maar dat werd door Tesla als te mager bestempeld. Zij wilden graag een hoger bod, waarbij ze 500 miljoen dollar vooraf betaald wilden krijgen. Dat bleek niet haalbaar, uiteindelijk kan Tesla vooraf maximaal 195 miljoen dollar bijschrijven en 1,3 miljard dollar in totaal.

Maar waarom dan?

Om duurzame technologie beschikbaar te maken voor een groter publiek. Daarnaast gaan zo ook de prijzen van deze producten omlaag doordat de volumes juist toenemen. Zo moet de elektrische auto niet alleen voor welgestelden bereikbaar zijn, maar moet ‘iedereen’ zichzelf een EV kunnen veroorloven. Met de Chevrolet Bolt, de volgende Nissan Leaf en de Tesla Model 3 hebben drie belangrijke spelers al getoond of aangekondigd te komen met betaalbare elektrische auto’s met een flinke actieradius van 300+ kilometer. Li-ionaccu’s moeten door de grootschalige productie in de gigafactory flink zakken in kostprijs, wat onder andere elektrische auto’s weer bereikbaarder maakt. Zou de overheid niet bijspringen, dan komen zulke initiatieven niet of in een veel langzamer tempo beschikbaar.

Elon Musk is het overigens niet met het verhaal van Hirsch eens, zo liet hij aan NBC weten. De rol van subsidies en andere overheidssteun zou zwaar overschat worden. “none of the incentives are necessary, but they are all helpful,” aldus Tesla’s CEO. Feit is dat vrijwel alle financiële voordelen ook voor andere bedrijven met dergelijke producten beschikbaar zijn. Maar: “He definitely goes where there is government money,” aldus analist Dan Donov in de LA Times over Musk. Dat Elon Musk een slimme zakenman is, zoveel moge duidelijk zijn.

Foto: OnInnovation (Creative Commons)


Meer lezen over: , , , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Elektrische auto’s ‘breekbaarder’? Je bedoeld bereikbaarder!

@kobus1967: Dat bedoel ik inderdaad, thanks!

Dat rondshoppen langs vele Amerikaanse staten doen alle autofabrikanten die een nieuwe fabriek plannen, bijvoorbeeld in het zuiden, zoals ook bmw/mercedes etc hebben gedaan destijds

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.