Hankook iFlex
Het koste vijf pogingen, maar nu is het Hankook dan toch gelukt om een band te ontwikkelen die niet pneumatisch is en toch net zo goed presteert als conventionele banden. Daarnaast is de band ook een stuk duurzamer te produceren en recyclen.

Ten opzichte van een conventionele autoband, is de Hankook iFlex een stuk eenvoudiger te produceren. Het staaldraad en kevlar wat in gewone autobanden wordt gebruikt, is niet nodig. Daardoor kan Hankook de band produceren in vier in plaats van acht stappen. Niet alleen is de productie eenvoudiger en schoner, ook zou de band langer mee kunnen gaan. Aangezien de band niet opgepompt hoeft te worden, kan deze ook niet lek raken. Als de band dan toch aan het einde van zijn levensfase is, blijkt de iFlex ook nog eens gemakkelijker te recyclen.

Hankook heeft de band getest door ze onder een elektrische auto te monteren. Bij 130 kilometer per uur wist de band net zo goed te presteren als een een normale band op de onderdelen duurzaamheid, stijfheid, stabiliteit, slalom en snelheid. Concrete plannen voor productie zijn er nog niet, maar gezien de voordelen van de band lijkt dit slechts een kwestie van tijd.

Hankook is niet de eerste fabrikant die met een concept voor niet-pneumatische banden komt, eerder presenteerde Michelin al de Tweel. Continetal en Goodyear gooien het over een andere boeg, de eerste ontwikkelde conventionele banden speciaal voor elektrische auto’s, terwijl Goodyear een band ontwikkelde die juist energie oplevert.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.