Waarom de uitstoot van CO2 stijgt in Duitsland
Een opmerkelijke trend bij onze oosterburen.

De gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe auto’s die in Duitsland worden verkocht is namelijk aan het stijgen. Dat komt doordat meer mensen diesels in de showroom laten staan en in plaats daarvan kiezen voor een auto met een benzinemotor.

Het is al langer bekend dat de dieselmotor inboet aan populariteit, niet in de laatste plaats door Volkswagen dieselgate. Kort geleden moest ook Daimler bekennen dat het niet helemaal snor zat met de uitstoot van diverse Mercedessen met dieselmotoren en andere merken worden of zijn reeds onderzocht op mogelijke sjoemelpraktijken.

Naast de invloed van dergelijke uitstootverhalen is de focus bij wet- en regelgevers meer en meer aan het verschuiven van CO2 naar fijnstof en stikstof. Daarom is het ook niet heel opmerkelijk dat de CO2-uitstoot in Duitsland toeneemt. Wel is de gemiddelde uitstoot van nieuwe auto’s in Duitsland gestegen van 217 g/km naar 217,6 g/km.

Een dergelijke toename is al sinds 1997 niet meer voorgekomen. Ook verbruiken benzinemotoren gemiddeld meer dan diesels. Aangezien de uitstoot van CO2 direct gekoppeld is aan het verbruik, is de toename dus vrij logisch.

Merken doen trouwens wel hun best om alsnog diesels te verkopen ondanks dat de Duitse consument zich zorgen maakt over toekomstige uitstootwetgeving. Zo werd vandaag bekend dat Audi een fix aanbiedt voor reeds bestaande modellen om zo de uitstoot van deze dieselauto’s omlaag te krijgen.

Foto: Aston Martin V8 Vantage S, via Autojunk


Meer lezen over: , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Ik verwacht dat de uitstoot in landen als Ierland, Belgiƫ, Frankrijk, Portugal en Spanje veel meer zal gaan stijgen dan in Duitsland. In bovengenoemde landen heeft diesel een aandeel van 60 +. In Duitsland ligt dat rond de 45 procent.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.