Bolloré BlueCar
Solid state-accu’s hebben geen vloeibare bestanddelen, maar waarom is dat eigenlijk handig?

Accu’s geven elektriciteit af door een chemisch proces waarbij elektronen zich van de anode naar de kathode begeven. Bij het opladen gebeurt het tegenovergestelde, dan migreren de elektronen weer terug naar waar ze vandaan kwamen. Om de elektronen gemakkelijk van de ene naar de andere elektrode te laten migreren, wordt vaak een vloeibare elektrolyt gebruikt.

In vrijwel alle accu’s zit een vloeibare elektrolyt, waardoor er altijd een kans op lekken is. Solid state-accu’s gebruiken een vaste elektrolyt en zijn daardoor stabieler en kunnen niet lekken. Solid state-accu’s zijn zeer klein en dun te maken, zijn beter bestand tegen langdurige opslag en kennen een kleiner verschil in prestatie bij wisselende temperaturen dan accu’s met een vloeibare elektrolyt. Daar staat tegenover dat de voltages over het algemeen lager liggen dan die van conventionele accu’s.

Momenteel zijn diverse fabrikanten bezig met de ontwikkeling van zulke solid state-accu’s voor toepassing in auto’s, maar vooralsnog is er slechts één fabrikant die deze techniek commercieel toepast: Bolloré. Zij ontwikkelden de BlueCar, vrijwel enkel in gebruik als deelauto in Frankrijk. Hoewel de productie van de BlueCar uitbesteed is aan Renault (PSA gaat hun tweede auto, de Bluesummer bouwen), produceert het bedrijf zelf de lithium-metaal-polymeeraccu’s. Behalve elektrische auto’s verkopen, wil het bedrijf zich ook gaan toerichten op het maken en verkopen van accu’s voor andere autofabrikanten.


Meer lezen over: , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.