Volvo V70 Bi-fuel
Overal aan de pomp verkrijgbaar verkrijgbaar, maar wie tankt het nog?

De hoogtijdagen van LPG – Liquefied Petroleum Gas – lijken achter ons te liggen. Ooit kon de brandstof rekenen op de nodige populariteit en liet menig kilometervreter een joekel van een tank in zijn kofferbak plaatsen, opdat er zo goedkoop mogelijk gereden kon worden. Wat later besloten de automerken zelf dat het een puik plan was om auto’s op lpg aan te bieden en werd de lpg-tank netjes weggewerkt. Zelfs kleine auto’s als de Mazda 2 en Chevrolet Spark waren er als bifuel-uitvoering.

Dat is ten einde gekomen. Waar dieselmotoren ooit traag, onverfijnd en humeurig overkwamen werd die motor geleidelijk de ideale metgezel. Door een ruim vermogen en een hoog koppel te paren aan een laag verbruik en wat knorrige, maar tegelijk ook prima loopeigenschappen. Maar diesel, dat is plotsklaps een verdachte brandstof geworden. Na de sjoemelpraktijken van VW en berichten over andere merken waaruit blijkt dat de uitstoot van schadelijke stoffen fors hoger is dan wordt opgegeven. Dus wat zijn dan de alternatieven? Een zuinige benzine, aardgas, (plugin-)hybride, volledig elektrisch. Of natuurlijk lpg. Kan het komen tot een wedergeboorte?

Al eerder is lpg de ideale transitiebrandstof genoemd. Maar de vraag lijkt vooral te zijn of autofabrikanten nog achter de brandstof staan. Ook de overheid kan een rol van belang spelen. Kees Goudberg van Platform Autogas hekelt in Tankpro de keuze van de overheid om in 2014 de accijnzen op lpg met 7 cent te verhogen, dat terwijl het het voor diesel maar 3 cent was. In 2017 is de afzet van autogas in Nederland gedaald tot 276 miljoen liter. Dat is de laagste waarde sinds 1975. Er zijn in Nederland ongeveer 130.000 auto’s op lpg.

Dit terwijl de brandstof toch echt een paar voordelen heeft. De fijnstofuitstoot van benzinemotoren zou met 95 % worden verlaagd. Well to wheel wordt de CO2-uitstoot met 21 % verminderd. Hiermee lijkt lpg de beste cijfers te halen. Dit in vergelijking met benzine en diesel, de andere traditionele brandstoffen. Maar uiteraard zijn dit cijfers van het Platform Autogas zelf. Het kan nooit kwaad om nogmaals aan deze cijfers te rekenen. Een milieuvriendelijkere variant van lpg is ook beschikbaar. Dit is bio-lpg, waarvoor biopropaan wordt gebruikt.

Dus moet eenieder nu weer onmiddellijk een lpg-installatie in zijn auto laten plaatsen? Dat blijft toch enigszins de vraag. De gemiddelde verbrandingsmotor is nogal complex, bovendien wordt de brandstof ingespoten onder hoge druk. Dat maakt dat het niet tot de eenvoudigste zaak in de wereld behoort, om een hedendaagse auto goed op autogas te laten lopen. De inzet lijkt vooral van de fabrikanten zelf te moeten komen.

Beeld: Volvo V70 Bi-fuel


Meer lezen over: ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

compleet belachelijk hoeveel mrb er word gevraagd voor een wat grotere zwaardere auto op lpg. Een jaar of 4 geleden had ik nog een grote station op lpg, toen reed ik net genoeg km’s per jaar om het te verantwoorden. Met verandering van werkgever hoefde ik minder ver te reizen, wel werd ik min of meer gedwongen mijn prima rijdende en schonere lpg auto weg te doen voor een benzine versie.
Helaas zal Den Haag er niets van meekrijgen, maar ik heb gekozen voor een nog ouderen en krachtige maar daardoor extra vervuilende auto. Hij was veel goedkoper in de mrb en aanschaf. Inmiddels rijdt ik er nog mee. Dat zijn 4 jaar waarin ik dus schoner met lpg had gereden dan dat ik nu doe!

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.