Het is tijd voor meer elektrische autos die spaarzaam met energie omspringen.

Met elektrische auto’s is iets raars aan de hand. Bij onveranderde vanafprijzen worden de specificaties steeds een stukje beter. De technologische ontwikkeling gaat snel, maar ondertussen komt het niet tot nieuwe categorieën. De gemiddelde ev is haast een gemiddelde personenwagen in uitvergrote vorm: overbemeten, zwaar en bij voorkeur een crossover. Dat is ongelooflijk zonde, de crossover heeft een vrij neutraal imago, maar doet meer kwaad dan goed.

De efficiënte ev is een haast niet bestaande categorie. De Hyundai Ioniq Electric en Tesla Model 3 zijn uitzonderingen. Ruime auto’s, aerodynamisch, relatief betaalbaar en met bovendien een laag gemiddeld stroomverbruik. Het duo heeft in alledaagse omstandigheden nauwelijks meer nodig dan 15 kWh/100 km. Dat een Audi e-tron of Jaguar i-Pace zomaar een dubbel zo hoog stroomverbruik hebben maakt weinig uit. Het zijn elektrische auto’s en daarmee meet iedere berijder zich een groen imago aan. Dat het ook anders kan in de hoge klasse bewijst de Lightyear One. Eén van de meest interessante nieuwkomers met een duidelijke merkfilosofie. Vorm volgt functie, zonder iets cruciaals als afwerking uit het oog te verliezen. De One is aerodynamisch, heeft een ruime hoeveelheid zonnecollectoren, afgedekte wielkasten aan de achterzijde én een laag verbruik. Ook Tesla doet het met de Model S nog altijd goed. De BMW i3 is en blijft een paradijsvogel. Een unieke auto, compact (op de hoogte na), met een laag eigen gewicht, een amusant weggedrag en een lage stroomvraag.

Misschien dat een verbruikscijfer een zekere angst inboezemt, of voor velen nietszeggende informatie is. Interesse in het verbruik is er nauwelijks. Ook de laadsnelheid kan op weinig aandacht rekenen, driefaseladen is vaak een aandachtspunt, maar over consistent en op een hoog vermogen snelladen bestaat veel onduidelijkheid. Veel vaker gaat het over het rijbereik, een overoptimistische werkelijkheid als de WLTP-norm wordt aangehouden. De actieradius hangt echter samen met de grootte van het accupakket en is dus geen absolute waarde.

Waarom ontbreekt toch de aandacht voor gewichtsbesparing? Beperking van het gewicht is de meest effectieve methode om tot een lager verbruik te komen, auto’s efficiënter te maken. Ev’s met een accupakket van 40 à 50 kWh en een hoog rijbereik, daar mogen er best meer van zijn. Auto’s die goed doordacht zijn en aan eenieders eisenpakket voldoen. Met een cataloguswaarde die het stempel betaalbaar verdient. Het antwoord zit ‘m wellicht in het laatste.

Aan duurdere en grotere auto’s valt makkelijker te verdienen, de marges zijn hoger. Daarbij is de crossover ook een voor de hand liggende keuze, bij een hogere auto valt het accupakket vrij eenvoudig in de bodem weg te werken. Pas als de elektrische auto volkomen is genormaliseerd en de populariteit van de verbrandingsmotor definitief is uitgedoofd, zal de bescheidenheid haar intrede doen. Nog een paar jaar geduld.

Beeld: de Hyundai Ioniq Electric in de vroegste verschijningsvorm


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.