Een Transporter zonder dieselmotor, maar met brandstofcel. Voor meer uitstootvrije bezorgkilometers.
Motorruimte van de VW H2-Transporter

Het gaat om een gezamenlijk project van waterstofspecialist Holthausen Clean Technology en Century Autogoep, een autodealer van verschillende merken uit de Volkswagen Groep uit het noorden des lands.

De eerste Volkswagen Transporter met een brandstofcel is gekentekend, meer zullen volgen. De bussen worden omgebouwd door Holthausen. Op het oog gaat het om een doodordinaire Transporter, zoals er vele duizenden rondrijden. Maar schijn bedriegt, want het enige dat uit de uitlaat komt is water. Wordt waterstof op duurzame wijze opgewekt, bijvoorbeeld middels zonne-energie of windenergie, dan is niet alleen in de papieren werkelijkheid sprake van een nuluitstoot, maar ook in alledaagse omstandigheden. Dat valt te huldigen.

De Volkswagen H2-Tranporter, zoals het busje wordt aangeduid, heeft de beschikking over een brandstofcel die wordt gecombineerd met een accupakket van 25 kWh. Daarmee is het ook mogelijk om volledig elektrisch te rijden, het rijbereik bedraagt dan 60 kilometer. De brandstofcel is goed voor een rijbereik van 250 kilometer. Dat levert een totaal van 300 kilometer op. Niet genoeg voor eindeloos veel snelwegkilometers, maar voor vele vormen van inzet is dat ruim voldoende Verder is het gunstig dat een trekhaak gemonteerd kan worden, een trekgewicht van 2.200 kilogram is heel behoorlijk. De Volkswagen H2-Transporter is aan te schaffen door iedereen die dat wil, via autodealer Century. Daarbij moet worden aangetekend dat tanken van waterstof een uitdaging is en ook nog wel enige tijd lijkt te blijven.

Concurrentie is er hoegenaamd niet, hoewel Renault busjes op waterstof in het vooruitzicht heeft gesteld.

Met dank aan Chris voor de tip


Meer lezen over: , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

“Een doodordinaire”
Verklaar je nader?
Hoe dan ook, elektrisch rijden blijft veel zuiniger, effici├źnter, goedkoper en noem maar op en dus ook veel beter voor het milieu.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.