Op vele fronten is de Tesla Model Y een voorbeeld voor Volkswagen, het automerk dat hard op weg is om een serieuze ev-bouwer te worden.

Tesla-topman Elon Musk heeft enige meters afgelegd met een Volkswagen ID.3, directievoorzitter Herbert Diess rijdt met de Tesla Model Y. Niks verwonderlijks, want uiteraard houden autofabrikanten elkaar nauwlettend in de gaten en zijn ze niet te beroerd om modellen van de concurrentie tot op de laatste schroef uit elkaar te halen om daar zelf wijzer van te worden. Sommige auto’s zijn een lichtend voorbeeld.

Volkswagen is al enige jaren obsessief bezig met Tesla. Eerstgenoemde wil koste wat het kost de betere worden en meent in het voordeel te zijn door jarenlange ervaring met de productie van grote aantallen auto’s. Ook zal de gemiddelde elektrische auto van Volkswagen goedkoper zijn dan een willekeurige Tesla. Binnen een paar jaar zal duidelijk zijn of de Volkswagen ID.3, ID.4 en alle andere modellen die er nog komen uitgegroeid zijn tot publiekslievelingen omdat het eenvoudigweg doorwrochte auto’s zijn.

Intussen worden de verrichtingen van Tesla nog maar eens goed bestudeerd. Herbert Diess en Frank Welsch, de laatste is hoofd technische ontwikkeling bij VW, hebben met een Tesla Model Y gereden. De auto die vanaf volgend jaar gebouwd wordt in de Europese Gigafactory. Daarbij maakt Diess op LinkedIn de volgende testnotities. Door de gebruikservaring, mogelijkheden tot updates, rijvoorzieningen, prestaties van de topmodellen, het laadnetwerk en rijbereik is de Model Y een voorbeeld voor Volkswagen. Net als de ID.3 is de Model Y ontwikkeld als volledig elektrische auto, wat volgens Diess een duidelijk voordeel is ten opzichte van de concurrentie, die niet zelden kiest voor een platform dat geschikt is voor veelsoortige aandrijflijnen.

Beeld: Herbert Diess (links) en Frank Welsch bij een Tesla Model Y


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.