VW ID
Wat zou anders de bedoeling moeten zijn? Het is de normaalste zaak van de wereld dat accupakketten een vrij behoorlijke levensduur hebben.

Daarop is Volkswagen uiteraard geen uitzondering. Laat eindelijk maar eens komen die VW ID’s, dan gaan we meemaken hoe die ev’s in alledaagse omstandigheden presteren. Is de Volkswagen Neo een fijne wagen met een rijbereik dat flink is en lukt het om de grootse beloftes in te lossen? In Duitsland kan vanaf volgende maand worden ingetekend op die ev, die net wat meer dan € 30.000 moet gaan kosten.

Wat er over de accupakketten wordt gemeld is trouwens niks bijzonders. Frank Blome, hoofd van het Center of Excellence Batteriezelle is eerder nogal conservatief. Er wordt ten minste 70 % van de oorspronkelijke accucapaciteit beloofd na acht jaar of 160.000 kilometer, afhankelijk van wat het eerst komt. Verder is Blome niet te beroerd om angst aan te jagen voor snelladen, wat volgens hem kan leiden tot een verkorte levensduur. Iets dat bij de gemiddelde ev maar nauwelijks blijkt te gebeuren, met dank aan een uitstekende temperatuurbeheersing van het accupakket. Alleen de Nissan Leaf heeft als gevolg van het ontbreken van actieve koeling van het accupakket een wat verhoogd risico op bovengemiddelde accuslijtage, zij dat de buitemperaturen dan wel erg hoog moeten zijn.

Het door VW speciaal ontwikkelde MEB-platform voor elektrisch rijden biedt de mogelijkheid om de accupakketten, die modulair van opzet zijn, overal en nergens weg te werken. Het is dus geen noodzaak om te kiezen voor langwerpige, tabletvormige accupakketten.

Voor de accutechniek werken de Wolfsburgers samen met LG Chem en SKI voor de Europese markten en met CATL voor de Chinese markt. Hopelijk kunnen de accupakketten in behoorlijke aantallen worden ingekocht. Op termijn komen er ook VW’s met solid state accupakketten, maar dit staat naar verwachting voor het eerst te gebeuren tussen 2025 en 2030.

Beeld: VW ID, die al enige tijd geleden in het vooruitzicht is gesteld


Meer lezen over: , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Ik hoop maar dat dit een gevalletje zwaar indekken is want anders belooft het niet veel goeds….

Kom nu maar eens daadwerkelijk met een model op de markt. Ipv eindelijk in mei een nog onbekend model te kunnen reserveren.

Na 160 000 km of 8 jaar nog 70% ? Volkswagen loopt keihard achter de feiten aan, Tesla accu’s lopen Jaren voor op dit soort kinderspel. Tesla accu’s hebben na tonnen gelopen te hebben nog 90% + aan accucapaciteit door de geavanceerde cellen, batterymanagement en koeling.

Overigens interessant om te zien dat Volkswagen 160 000 km of 8 jaar dus een autoleven noemt@shandar:

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.