VW ID bij een brug
De digitale wereld moet rijassistenten ook in het echt beter laten presteren. Nabootsing van de werkelijkheid zou echt moeten werken.

Vreemd is dat natuurlijk niet. Een auto wordt volledig ontwikkeld met behulp van computers, dus waarom zou dit bij rijassistenten anders zijn? Toch moeten dergelijke assistenten in het echt aardig foutloos werken, om auto’s niet pardoes te laten crashen. Digitaal worden er miljoenen kilometers worden afgelegd, maar praktijkkilometers behoren niet ineens tot het verleden.

Wel wordt er steeds meer vertrouwd op simulatoren, om de auto nonstop te laten rijden en eindeloos veel scenario’s te kunnen testen. Bijvoorbeeld de manier waarop de gemiddelde VW functioneert in een parkeergarage, dat kan een aardig ingewikkelde omgeving zijn. Uiteraard wordt hiervoor erg veel rekenkracht aangewend. Wat er nu precies getest wordt is niet helemaal duidelijk. Het einddoel is autonoom rijden, daarmee zijn Volkswagen en Hyundai gezamenlijk bezig. Voor het zo ver is moeten er nog een paar stappen worden gezet, eerst wordt het de bestuurder geleidelijk steeds gemakkelijker gemaakt.

Verder wil Volkswagen een virtual concept car maken. Een auto die getest kan worden en tegelijk slechts digitaal bestaat. Zo is er nauwelijks nog verschil tussen de werkelijke wereld en de digitale wereld. Welbeschouwd is iedere auto die nu op de markt is met de beste wil van de wereld toch al niet meer analoog te noemen.

Beeld: VW ID, de elektrische Volkswagen voor de massa die vanaf volgend jaar verkrijgbaar is


Meer lezen over: ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.