VW e-Crafters
Een aantal bedrijven heeft de eer om alvast met de Volkswagen e-Crafter te mogen gaan rijden. Het moge duidelijk zijn, dat is een volledig elektrische uitvoering van de grootformaat bestelbus van VW.

Er komen veel elektrische Volkswagens aan, maar vooralsnog is het aanbod behoorlijk bescheiden. Er is een Volkswagen e-Up en een Volkswagen e-Golf. Aanvulling daarop is meer dan gewenst. De Volkswagen e-Crafter is de eerstvolgende, een elektrische uitvoering van de welbekende Crafter. Een aantal bedrijven gaat met deze bus rijden. Daaronder bezorgdiensten als UPS, GLS, DPD, maar ook Albert Heijn. De wekelijkse booschappen worden dus steeds vaker elektrisch bezorgd.

“We hadden de e-Crafter al samen met onze klanten voor onze klanten ontwikkeld”, aldus Eckhard Scholz, bestuursvoorzitter van VW Bedrijfswagens. “Nu schakelen we voor de laatste, belangrijke testfase de hulp in van een aantal fleetowners. Hun bevindingen kunnen voor verbeteringen zorgen aan het uiteindelijke productiemodel van de e-Crafter.”

De VW e-Crafter gaat rijden in Nederland, Duitsland en Groot-Brittannië. De omstandigheden waarin de bestelbus wordt ingezet zijn vrij zwaar. De bezorgdiensten, energiebedrijven, handelsondernemingen en winkelbedrijven die de e-Crafter op proef krijgen hebben één ding gemeen. Er wordt dagelijks tussen de 70 en 100 kilometer afgelegd en voortdurend stilgehouden. Korte tussenafstanden en honderden stops per dag.

Er wordt een behoorlijk fors accupakket gemonteerd in de VW e-Crafter, de capaciteit is liefst 100 kWh. Net zoveel als een dikke Tesla dus.. Het rijbereik is maximaal 160 km en de topsnelheid is begrensd op een vrij magere 90 km/u. Het maximale laadgewicht ligt tussen de 1 en 1,75 ton.

Naar verwachting gaat de bestelbus in het najaar van 2018 officieel in de verkoop. Dat betekent wedijveren met de Mercedes Sprinter, daarvan is ook een volledig elektrische versie op komst.

UPDATE: de combinatie van een accupakket met een capaciteit van 100 kWh en een rijbereik van 160 km is een nogal curieuze en blijkt evenmin waar. De VW e-Crafter heeft dezelfde aandrijflijn als de e-Golf, met een vermogen van 100 kW (136 pk) en een accupakket met een capaciteit van 35,8 kW.

Foto: VW e-Crafters in bedrijfswagenwit


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Zeker weten dat het een 100 kWh batterij is ? Als de E-Crafter gemiddeld 30kWh/100km verbruikt zou die makkelijk 300 km moeten kunnen rijden toch.
Volgens andere berichten zou de accu slechts 35.8kWh groot zijn -> 160km maximaal is logisch.

Waarom zo’n klein accupakketje? Een nieuwe Leaf zit er met zijn 40 kWh al boven. Een een Leaf is klein en licht.

AlbertHeijn bezorgdienst rijdt dan wel in het dorp rond, maar komt vanaf het centrale distributiecentrum in bijvoorbeeld Nieuwegein.

Er is toch ruimte zat voor een pakket van bijvoorbeeld 80kWh?

Nu, ik snap dat het vervoer de-centraler kan, maar kom op, als je deze bus voor praktische iedereen in de huidige infrastructuur inzetbaar wilt maken, bied dan tenminste een optie aan voor een dubbel zo groot accupakket.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.