TNT Express heeft op één van haar trucks een aerodynamisch staartstuk getest genaamd ‘EcoTail’. Geen onaardige zet, want het rijden met de EcoTail dringt het brandstofverbruik met ruim 6% terug. De EcoTail, ontworpen en ontwikkeld door het Nederlandse bedrijf Ephicas samen met ATDynamics, is een vouwbaar en inklapbaar staartstuk dat aan het einde van de oplegger is bevestigd.

Tijdens de proef van vijf maanden is zowel gekeken naar de brandstofbesparing, als naar het gebruik van de EcoTail door de chauffeur tijdens de operatie. Tijdens een periode van vijf maanden reed een truck met een EcoTail een dagelijkse route tussen Ede en Duiven. Vrachtwagens zijn immers energieslurpers door hun gebrek aan efficiënte aerodynamica (iets wat Daimler probeert op te lossen). Ephicas creëert innovatieve oplossingen voor trailers die bijdragen aan brandstofbesparing en een beter milieu.

De besparing op de brandstof tijdens de operationele testen was 1,65 liter per 100 kilometer. Deze besparing is gerealiseerd op een snelwegtraject. Er was ook aandacht voor de operationele inzetbaarheid van de EcoTail. De chauffeur onderving geen hinder of vertraging bij docken, laden en lossen door de Ecotail. Met een eenvoudige aanpassing aan de deurhouder wordt voorkomen dat de deuren –iets zwaarder geworden – plots opzwaaien.

Nog niet op de weg
Voor de pilot met TNT Express heeft Ephicas ontheffing gevraagd bij de Dienst Wegverkeer (RDW). In Nederland bestaan regels voor de maximale lengte van een vrachtwagen. Zo mag een trekker met oplegger niet meer dan 16,5 meter lang zijn. De EcoTail steekt bijna anderhalve meter uit en overstijgt de maximale lengte. Nadat testen met betrekking tot de verkeersveiligheid waren uitgevoerd, heeft de RDW tijdelijk ontheffing verleend. Deze wegtesten vallen binnen de doelstellingen van het Witboek transport om 60% CO2 te besparen.

De volgende stap is om de test met de EcoTail uit te breiden op meerdere voertuigen met nationale en internationale bestemmingen. Daarnaast is Ephicas samen met partner PART (Platform for Aerodynamic Road Transport) in overleg met beleidsmakers in Brussel om te komen tot een aanpassing van regelgeving van de maximale voertuiglengte ten behoeve van aerodynamische hulpmiddelen.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Wauw een vrachtwagen van TNT! Explosive!! (sorry flauw)

Wel een flinke besparing, met de kilometers (zeker over de hele vloot) die zij maken scheelt dat een hoop brandstof op jaarbasis.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.