Renault-Nissan CEO Carlos Ghosn betwijfeld, net als Tesla CEO Elon Musk, of de markt klaar is voor waterstof aangedreven auto’s voor 2020. Honda wil het tegendeel bewijzen met hun FCEV Concept.

De Honda FCEV Concept maakte zijn debuut op de Los Angeles International Auto Show. In 2015 moet de productieversie in de Verenigde Staten en Japan op de markt komen, gevolgd door Europa. De brandstofcel heeft een 60 procent grotere energiedichtheid, maar is 33 procent kleiner dan zijn voorganger in de FCX Clarity. Verwacht wordt dat er 480 kilometer kan worden gereden alvorens in drie minuten bij te tanken. Tetsuo Iwamura, CEO van Honda Amerika, denkt dat de FCEV Concept de toekomstige richting voor brandstofcelauto’s inslaat: “Hoewel de auto een concept is, wijst het richting een zeer echte toekomst.”

Ghosn is hier niet zo zeker van en stelt – net als Fiat – de plannen voor waterstofauto’s uit. Zijn voornaamste reden is de beperkte tankmogelijkheden, en het aanleggen van de benodigde infrastructuur zal moeilijk worden: “Ik ben benieuwd naar concurrenten die zeggen de auto in 2015 in massa te produceren. Waar is de infrastructuur? Wie gaat het bouwen?”

Hij is bang dat de adoptie van de waterstofauto dezelfde problemen tegen zal komen als de EV, namelijk het wachten op de aanleg van faciliteiten terwijl investeerders willen dat de verspreiding van de auto’s sneller gaat. Immers, Renault-Nissan was optimistisch in hun verwachtte verkoopcijfers en zal de target van 1,5 miljoen EV’s in 2016 mislopen. Dit zal waarschijnlijk nog twee tot drie jaar langer duren.

Honda, maar ook Toyota, Daimler, General Motors en BMW, lopen tegen problemen als kosten, veiligheid, actieradius en tankstations, maar dit heeft hen er niet van weerhouden te investeren in brandstofceltechnologie als alternatief voor EV’s. Toyota en Honda zijn van plan om in 2015 waterstofauto’s op de markt te brengen. Satoshi Ogiso, Managing Officer bij Toyota: “Wij verwachten dat er over vijf jaar geen dominante technologie is, maar verschillende groene technologie├źn. Bij Toyota proberen wij voorbereid te zijn.”


Meer lezen over: , , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.