Volvo 7900 Electric Hybrid
Eerder dit jaar presteneerde Volvo de 7900 Electric Hybrid-stadsbus, Hamburg krijgt de primeur van eerste stad waar deze bus commerciële lijndiensten gaat rijden.

Al vanaf 2013 rijden er prototypes van de Volvo 7900 Electric Hybrid rond in Göteborg, Volvo’s thuisbasis in Zweden. Hamburg is de eerste stad die de productieversie van de plug-inbus in gebruik neemt. De bus is een doorontwikkeling van de 7900 Hybrid, een hybridevariant van Volvo’s stadsbus die sinds 2012 op de markt is. Ten opzichte van een conventionele bus realiseert de Electric Hybrid een winst van 75 procent op het gebied van CO2-uistoot en is het geluid -wanneer er elektrisch wordt gereden- zo’n 20 decibel zachter.

Aan boord van de 7900 Electric Hybrid is ‘slechts’ een 19 kWh-accu, goed voor ongeveer 10 kilometer elektrische voorstuwing. Dat lijkt weinig, maar Volvo heeft tegelijk met de bus speciale laadpalen ontwikkeld, waardoor de bus bij elke halte automatisch kan opladen. In ‘slechts’ zes minuten is de accu van de Volvo weer vol en kan er weer elektrisch worden gereden. Dit is mogelijk doordat de palen 400A bij 750V kunnen leveren, al accepteert de huidige generatie plug-inbus ongeveer de helft van dat vermogen.

Volgens Volvo is het bereik voldoende om gemiddeld zo’n 70 procent van alle kilomters elektrisch te rijden. Dan moet je niet teveel haast hebben, zes minuten laden is voor EV-begrippen rap, maar voor een drukke lijndienst al snel erg lang. Gelukkig is de bus ook uitgerust met een viercilinder dieselmotor zodat eventuele vertragingen kunnen worden ingelopen en ook de verre haltes kunnen worden bereikt. Daarnaast lijkt Volvo ook te werken aan een systeem waarbij de bus ook tijdens het rijden kan worden geladen via de weg. Een promovideo van Volvo’s plug-instadsbus vind je natuurlijk op autojunk.nl.


Meer lezen over: , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.