Op de autoshow van Detroit -die op 9 januari begint- zal Volvo een neiuwe conceptcar op basis van de XC60 onthullen. Een plug-inhybride met een benzine- en een elektromotor. Deze Volvo XC60 Plug-in Hybrid Concept is een elektrisch aangedreven auto en een zuinige hybrideauto in één. Met een druk op de knop kiest de bestuurder hoe het gecombineerde vermogen van de krachtige benzinemotor en de elektrische motor wordt gebruikt.

Onder de kap ligt een 2.0-liter viercilinder met 280 pk en 380 Nm aan koppel. De aanwezige elektromotor is goed voor 70 pk en 200 Nm. Hoewel de auto zich nu nog in de conceptfase bevindt, is het eigenlijk wel duidelijk dat deze auto in productie zal worden genomen. Volvo zal zich met de XC60 Plug-in Hybrid vooral op de Chinese en Amerikaanse markt richten, vandaar dat er geen dieselmotor on der de kap ligt zoals dat wel het geval is bij de Volvo V60 Plug-in Hybrid.

Pure hybridekracht
De bestuurder kiest de rijmodus met behulp van drie knoppen op het instrumentenpaneel. Elk van deze knoppen geeft de auto een ander karakter: Pure, Hybrid en Power. In de Pure-modus maakt de auto zoveel mogelijk gebruik van de aandrijving van de elektromotor. Er is geen CO2-uitstoot en de actieradius is maximaal 45 km (Europees gecertificeerd, NEDC-rijcyclus). Hybrid is de standaardmodus van de XC60 Plug-in Hybrid Concept: de benzine- en elektromotor werken samen voor een optimale balans tussen rijplezier en duurzaamheid. In deze modus bedraagt de CO2-uitstoot 53 g/km, wat neerkomt op een brandstofverbruik van 2,3 l/100 km en 14% bijtelling als de auto in Nederland op de markt komt. De actieradius in Hybrid-modus is 960 kilometer.

In de Power-modus is alle technologie erop gericht om de prestaties van de auto naar het hoogste niveau te brengen. De benzinemotor met een vermogen van 206kW (280 pk) en een koppel van 380Nm wordt gecombineerd met de elektromotor die 70 pk levert en een koppel van 200 Nm. De direct aanspreekbare trekkracht van de elektromotor zorgt ervoor dat de auto in 6,1seconden vanuit stilstand naar 100km/u accelereert.

Vier cilinders met het vermogen van een zescilinder
De voorwielen van de XC60 Plug-in Hybrid Concept worden aangedreven door de viercilinder turbobenzinemotor uit het nieuwe Volvo Environmental Architecture-motorengamma. Deze motor levert 206 kW (280 pk) en een maximumkoppel van 380 Nm. De auto is tevens voorzien van een nieuwe automatische achttrapstransmissie. De conceptauto draagt het T8-logo, wat het gecombineerde vermogen van 257 kW (350 pk) van de viercilindermotor en de elektromotor benadrukt. Hiermee valt de auto in een segment waarin voorheen alleen achtcilindermotoren verkrijgbaar waren.

De motor in de XC60 Plug-in Hybrid Concept heeft geen conventionele startmotor of dynamo. In plaats daarvan fungeert de elektromotor als startmotor, die zich tussen de motor en de transmissie bevindt. De elektromotor levert 34 kW (45 pk) extra tijdens het accelereren en laadt ook de accu op tijdens het remmen.

De achteras van de XC60 Plug-in Hybrid Concept wordt aangedreven door de elektromotor met 51 kW (70 pk). Deze wordt van stroom voorzien door een lithium-ion-accupakket van 12 kWh, dat zich onder de vloer van de laadruimte bevindt. Het accupakket is op te laden via een standaardstopcontact, bijvoorbeeld thuis of op een parkeerplaats. De oplaadtijd is afhankelijk van de stroomsterkte (het aantal ampères). Bij 220 volt en 12A duurt het opladen slechts 3,5 uur.

Elektrische vierwielaandrijving
De elektrische vierwielaandrijving van de XC60 Plug-in Hybrid Concept is in te schakelen met de AWD-knop (All Wheel Drive). In plaats van de mechanische krachtoverdracht zoals bij conventionele vierwielaandrijving, verdeelt de centrale controle-unit het vermogen over de door de benzinemotor aangedreven voorwielen en de door de elektrische motor aangedreven achteras.
De elektrische vierwielaandrijving is ontwikkeld voor meer grip op de weg bij het vanuit stilstand wegrijden en het rijden op gladde wegen door bijvoorbeeld sneeuw of modder.

De bestuurder kan ervoor kiezen om accucapaciteit te bewaren, zodat hij delen van de autorit geheel elektrisch aangedreven kan rijden, bijvoorbeeld in een stadscentrum. Als deze functie is ingeschakeld, laadt de generator de accu indien nodig bij. Het doel is om genoeg capaciteit te hebben voor ongeveer 20 km ver elektrisch aangedreven rijden.


Meer lezen over: , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Ok, dat is dus ongeveer dezelfde actieradius als bij de Volvo V60 plugin. Die heeft een elektrische actieradius van 50km en voor hybride gebruik ongeveer 1000km.

Beetje copy-paste dus, XC60 is ook een beetje hetzelfde formaat(lengte) en gewicht?

@autoblogger: De XC60 wordt natuurlijk een klap zwaarder dan de V60. Maar het is wel opvallend dat ze de cijfers zo dicht bij elkaar houden van de V60 en de XC60.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.