Volvo’s eerste combinatie van een diesel- en elektromotor heeft geresulteerd in een auto met een brandstofverbruik van 1,9 l/100 km én een vermogen van 285 pk. Volledig elektrisch kan er een afstand van 50 km worden afgelegd. Met twee video’s demonstreert Volvo deze nieuwe techniek.

De voorwielen worden aangedreven door de vijfcilinder 2,4-liter turbodieselmotor met 158 kW (215 pk) en een maximumkoppel van 440 Nm. De auto is uitgerust met een automatische zestrapstransmissie. De achteras wordt tegelijkertijd aangedreven door een elektromotor van 52 kW (70 pk). De elektromotor krijgt stroom van de 11,2 kWh sterke lithium-ion-accu’s onder de vloer van de bagageruimte.

De bestuurder kiest de gewenste rijmodus via drie knoppen die de auto elk een ander temperament geven: Pure, Hybrid en Power. In de Pure-modus wordt de auto uitsluitend door de elektromotor aangedreven (RWD), met een actieradius van maximaal vijftig kilometer. In de Hybrid-modus werken de diesel- en de elektromotor samen om de CO2-uitstoot te beperken tot slechts 49 g/km bij een gemiddeld verbruik van 1,9 l/100 km. De auto heeft een actieradius van zo’n duizend kilometer.

Hieronder wordt de techniek uitgelegd en uitgelicht.



Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.