Volvo noemt de hybrideversie van de V60 hun technisch meest geavanceerde model ooit. ’s Werelds eerste plug-in hybride met dieselmotor is een zeer krachtige, op prestaties gerichte, elektrisch aangedreven én hybrideauto. Volgend jaar komt de auto op de markt, nu hebben wij de prijzen al.

De auto wordt in samenwerking met energiebedrijf Vattenfall in massa geproduceerd en zal dan ook gelijktijdig op de respectievelijke markten gelanceerd worden. Naast thuismarkt Zweden krijgt de Nederlandse markt de hoogste prioriteit bij de introductie van Volvo’s plug-in. In Nederland gaat de auto 64.695 euro kosten.

De Volvo V60 Plug-in Hybrid biedt de bestuurder drie mogelijkheden:
• Tot vijftig kilometer volledig elektrisch aangedreven rijden.
• Hybrideaandrijving met een brandstofverbruik van 1,9 l/100 km en een CO2-uitstoot van slechts 49 g/km.
• Het vermogen van 210 kW (285 pk) volledig benutten om van 0 naar 100 km/uur te accelereren in slechts 6,9 seconden.

Na de eerste duizend exemplaren voor modeljaar 2013 gaat de productie van de V60 Plug-in Hybrid vanaf modeljaar 2014 omhoog naar vijfduizend per jaar. Volvo verwacht dat 80 procent van de totale verkoop leaseauto’s zullen zijn. Een groot aandeel, wat bij de meeste plug-in hybrides nu nog het geval is.

De eerste V60 Plug-in Hybrides zijn in een gelimiteerde oplage beschikbaar en men verwacht deze eerste serie onder de naam ‘Pure Limited’ aan de zakelijke markt te verkopen. Hij komt in de kleur Electric Silver leverbaar. Het interieur is van zwarte lederen bekleding voorzien, met contrasterende stiksels en panelen van blauwgrijs hout. Voor de Nederlandse markt betreft het een zeer complete standaard uitvoering, met onder andere Volvo On Call, RTI navigatiesysteem, elektrisch verstel- en verwarmbare voorstoelen en een elektrisch bedienbaar schuif-/kanteldak.

Diesel en hybride = veel vermogen op alle wielen
Nog even wat info over de set-up van de hybridetechniek, die vrij zeldzaam is: De voorwielen worden aangedreven door de vijfcilinder 2,4-liter turbodieselmotor met 158 kW (215 pk) en een maximumkoppel van 440 Nm. De auto is uitgerust met een automatische zestrapstransmissie. De achteras wordt tegelijkertijd aangedreven door een elektromotor van 52 kW (70 pk). De elektromotor krijgt stroom van de 11,2 kWh sterke lithium-ion-accu’s onder de vloer van de bagageruimte.

De bestuurder kiest de gewenste rijmodus via drie knoppen die de auto elk een ander temperament geven: Pure, Hybrid en Power. In de Pure-modus wordt de auto uitsluitend door de elektromotor aangedreven (RWD), met een actieradius van maximaal vijftig kilometer. In de Hybrid-modus werken de diesel- en de elektromotor samen om de CO2-uitstoot te beperken tot slechts 49 g/km bij een gemiddeld verbruik van 1,9 l/100 km. De auto heeft een actieradius van zo’n duizend kilometer.

Maximaal knallen in Power Modus
In de Power-modus is alle technologie erop gericht om de prestaties van de auto naar het hoogste niveau te brengen. De diesel- en elektromotor leveren een gecombineerd vermogen van 215 pk plus 70 pk en een maximumkoppel van 440 plus 200 Nm. De auto accelereert dan in 6,9 seconden van 0 tot 100 km/uur. De V60 Plug-in Hybrid is op te laden via een standaard stopcontact (230 volt). Volledig opladen met 10 ampère duurt 4,5 uur. Met 16 ampère neemt dat slechts 3 uur in beslag; opladen met 6 ampère duurt 7,5 uur.

UPDATE Januari 2013 – De Volvo V60 Plug-in Hybrid is inmiddels leverbaar en de prijs is € 63.995,-.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.