Volvo V60 D5 PHEV
Na het succes van de V60 D6 lanceert Volvo een afgeslankte versie volgens hetzelfde principe: de D5 Twin Engine. De sprint naar 100 km/u duurt dan ook net iets langer dan bij de D6: 6,9 seconden in plaats van 6,1.

De vijfcilinder diesel van de V60 D5 Twin Engine levert 120 kW / 163 PS, de elektromotor draagt 50 kW / 78 PS bij. In totaal betekent dit 230 pk gecombineeerde output. Het accupakket is 11,2 kWh groot. In de basis is de auto technisch dus gelijk aan de D6 Plug In Hybrid, al levert de dieselmotor een stuk minder vermogen.

De Zweden starten met een D5 Special Edition, die in een oplage van 500 stuks gebouwd wordt. Deze is te herkennen aan de Crystal White-lakkleur, 19-inch wielen en zwartglanzende details. In het interieur krijgt de auto een zwarte dakbekleding en een piano black trim. De stoelen komen uit de Volvo Ocean Race editions. Foto’s van het interieur heeft Volvo echter nog niet openbaar gemaakt.

Na de eerste 500 speciale exemplaren zullen later in de lente de reguliere modellen van de band rollen. Wij voorspellen een grote interesse van de Nederlandse zakelijke markt, meer foto’s zijjn te vinden in de gallery.


Meer lezen over: , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Leasetopper in 3.2.1..
Is er al enige indicatie voor de prijs? Volvo speelt hierin perfect in op de vraag. Een veelal gehoord argument voor mensen om destijds niet voor een PIH te kiezen was de vanafprijs. Die vlieger gaat nu dus niet meer op.

Pfff, idee goed, uitvoering: dom!

Waarom ze het D5 blok pakken is me een raadsel. Waarom niet het D4 blok gebruiken? Korter blok, lichter waarschijnlijk ook? En de D4 zet nu al de laagste uitstootcijfers neer. En met 180pk is het geen stakker…

Of doen ze dat niet omdat anders geen hond de D6 meer koopt?

@baasbas: Hoewel het viercilinder blok logischer mag lijken, is de auto technisch vrijwel identiek aan de D6 plug-in hybrid. Niet alleen de aandrijflijn is dus volledig identiek, ook de vijfcilinder dieselmotor is vrijwel hetzelfde, met het verschil dat de D5 een stukje zuiniger en daarmee ook minder krachtig staat afgesteld. Het zou goed kunnen dat Volvo bijvoorbeeld een kleinere turbo en andere randapparatuur monteert, maar in de basis verschilt deze D5 dus maar weinig van de D6 en dat maakt de ontwikkeling veel goedkoper dan een nieuwe aandrijflijn ontwerpen op basis van de viercilinder D3 of D4.

@dizono: Ik zie wat je zegt, maar imho kunnen ontwikkelkosten het punt niet zijn. Ten eerste hoeft er geen ‘nieuwe’ aandrijflijn ontwikkeld te worden. Enige verandering is het wisselen van het dieselblok. En dat dat nu dan toevallig een viercilinder is maakt niet uit. En zelfs al zou er ontwikkelwerk in zitten om een viercilinder erin te zetten, dan hebben ze dat al gedaan voor deze:
https://www.media.volvocars.com/global/en-gb/media/photos/143253/the-s60l-pphev-petrol-plug-in-hybrid-electric-vehicle-concept-car16

Ja, die heeft een benzinemotor, maar deze heeft ongewijzigd het elektrische deel overgenomen van de D6 phev.

Kom ik terug op mijn punt: waarom hebben ze de D4 niet gepakt. Dat is het zuinigste blok wat ze hebben. Een PHEV wordt (buiten NL) gereden om z’n groene eigenschappen. Ga dan voor die full pull en maak je zuinigste configuratie die je kan. Daarmee creëer je ook wat meer afstand met de D6 phev wat marketingtechnisch weer fijn is. Misschien moeten ze de D4 nog wat terugtunen zoals ze nu met het D5 blok gedaan hebben, maar toch.

@baasbas: Ik denk toch dat het allemaal iets minder makkelijk ligt dan je doet voorkomen. Er is een vrij gecompliceerd planetair stelsel nodig om de elektromotor goed te laten samenwerken met de dieselmotor en de kans dat je deze 1-op1 kunt overzetten van de vijfcilinder diesel of viercilinder benzine naar de viercilinder diesel lijkt me sterk. Ergo: er moeten aanpassingen gedaan worden aan de techniek plus het nodige testwerk om het een en ander goed te laten samenwerken.

Nu hoeven ze niets anders te doen dan enkel hun bestaande model softwarematig aan te passen en wellicht een iets kleinere turbo monteren en thats it. Weinig testwerk, amper ontwikkelingskosten en waarschijnlijk ook veel minder kosten voor toelating en certificering.

@dizono:
Niet vergeten hè, Volvo doet hetzelfde als bijvoorbeeld Peugeot. De verbrandingsmotor ‘doet’ exclusief de voorwielen, de elektromotor ‘doet’ de achterwielen. Het gecompliceerde stelsel om de elektromotor en de verbrandingsmotor te koppelen bestaat uit 4 plakjes rubber en een strook asfalt… Er zal allicht iets geconfigureerd moeten worden softwarematig, maar ik geloof er gewoon niks van dat dat iets moeilijks is wat veel tijd en geld moet kosten…
(en nee, ik kan het zelf vast niet)

@baasbas: Scherp, je hebt gelijk. Dat maakt toepassing van een andere motor inderdaad een stuk eenvoudiger, al denk ik nog steeds dat het voor een auto die tegen het eind van z’n leven loopt niet meer de moeite is. Ik denk dat Volvo hard bezig is met plug-inhybrides op basis van de volgende V60.

@dizono: Tsja, daar kan je je dan direct weer tegen verweren door te stellen dat ze de moeite wél hebben genomen om een D5 te downtunen.

Normaliter telt Nederland niet mee als afzetmarkt, maar juist voor Volvo is dat anders. En dat geldt helemaal voor de PHEV als ik de cijfers van wikipedia mag geloven (altijd de vraag natuurlijk).
De uitstoot van deze D5 phev is volgens de link die jij hier geplaatst hebt exact gelijk aan de D6 phev. Veel goedkoper zal hij niet worden dus. Maar voor deze site belangrijker: niet echt schoner 😉

Ik blijf er steeds maar weer op uitkomen dat ik de keuze niet begrijp. Komt uiteraard ook omdat ik het een mooie wagen vindt en deze graag zou kiezen als hij in mijn leasebudget zou passen. Maar dat gaat op deze manier nooit lukken. Jammer.

Kunnen jullie Volvo niet eens polsen naar de beweegredenen?

@dizono: Ben benieuwd of je iets anders terugkrijgt dan marketingbullshit. Eigenlijk zou i.p.v. de D4 motor de nieuwe D2 een kandidaat zijn. Die 2 liter is weer zuiniger en je zou een V60 phev met bijna 200 pk opleveren. Daar zou ik niet op neerkijken…

@baasbas: Er staat helaas nergens of dit daadwerkelijk de ‘oer’-D5 is. Waarschijnlijker lijkt mij de nieuwe 2.0 liter viercilinder motor die is teruggetuned. Ben ook benieuwd of hij nu is gekoppeld aan de nieuwe 8-bak (ik meen dat deze van ZF afkomstig is), of aan de 6-traps geartronic.

@bmwalpina: Gek genoeg hebben ze dat niet in het persbericht gezet, hier staat het wel: https://www.media.volvocars.com/global/en-gb/models/v60-plug-in-hybrid/2015/specifications

@dizono: Ik was inderdaad al wat gaan grasduinen op de site van Volvocars, maar kon het niet vinden. Thanks!!

@baasbas: 5 cilinder D5 klinkt 100 keer beter dan dat schamele 4 cilindertje.

Chippie er in en gaan met die D6 zou ik zeggen!

Waarom dit dan weer “twin engine” moet heten is mij een raadsel. Maakt me niet uit, hoe dichter deze wagen bij mij leasebudget komt des te beter.

@mashell: Ben bang dat hij weinig goedkoper is. De uitstoot is gelijk aan de D6. Dus de het prijsverschil wat overblijft is wat Volvo er minder voor rekent, meer niet.

@baasbas: dat is precies hoe het moet. Marktverstorende subsidies en -belastingen moeten we eigenlijk niet willen (En ik geef toe dat ik nu een V60 plug-in rij, puur vanwege de fiscale bevoordeling).

@spidermann: In principe mee eens 🙂
Maar dat de uitstoot gelijk is maakt naast de financiële redenen voor ons in NL dus óók voor het milieu niks uit. Dus de krent (no offence) en de boomknuffelaar zijn beiden (bijna) niet gebaat bij deze D5 phev

Bah… Achterkant van volvo bljjft altijd net zo saai ..

Je kan hem wel opladen hoop ik?

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.