Volvo trucks houden wielen in de lucht, worden zuiniger
De rolweerstand verlagen, helpt het verbruik in de goede zin des woords. Volvo heeft daarvoor een nieuw systeem bedacht.

Onder de noemer Tandem Axle Lift wordt het mogelijk om bij ongeladen vrachtwagencombinaties de tweede as te ontkoppelen en 140 mm omhoog te tillen. Zonder lading zou het verbruik volgens Volvo op deze manier zo’n 4% lager uit kunnen vallen. De techniek zal vooral worden toegepast bij zware trucks, die op de terugweg van het transport vaak onbeladen zijn.

Het ontkoppelen van de tweede aangedreven as gebeurt bij het differentieel van de eerste as. Het lagere verbruik is het voornaamste voordeel van dit systeem, maar het scheelt ook slijtage aan banden en ophangingssystemen. Daarnaast wordt de draaicirkel een stukje kleiner. Bovendien komt de techniek van pas bij het rijden op gladde(re) ondergronden, daar de druk op de nog aangedreven as wordt verhoogd.

De techniek zal worden toegepast op trucks van het type FM, FMX, FH en beresterke FH16.


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Ehhhh solly begrijp het niet helemaal. Vrachtwagens die assen/wielen omhoog trekken als ze niet nodig zijn bestaan al tientallen jaren. Aanhangers ook. Am I missing something here?

Dit gaat over een aangedreven as.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.