De truckbranche zoekt op allerlei manieren naar oplossingen om het brandstofverbruik te verlagen. Eén methode is het gebruiken van de kinetische energie van het voertuig om de truck aan te drijven. Volvo Trucks heeft nu I-See ontwikkeld. Dit werkt als een automatische piloot die het schakelen overneemt en gebruikmaakt van hellingen om brandstof te besparen.

Kinetische energie is gelijk aan de mechanische arbeid die nodig is om de snelheid van een voertuig terug te brengen naar nul. Wanneer een voertuig in beweging wordt afgeremd, moet de kinetische energie worden omgezet in een andere vorm van energie. Wanneer een voertuig remt, wordt de kinetische energie omgezet in warmte. Veel fabrikanten in de automobielindustrie zijn op zoek naar oplossingen om de kinetische energie te benutten in plaats van deze als restwarmte uit te stoten.

Profiteren
“Als kinetische energie nog verder kan worden benut, kan daarmee het brandstofverbruik worden verminderd. Daar zullen zowel het milieu als de branche van profiteren. Dit is momenteel erg belangrijk aangezien brandstofkosten een steeds grotere last worden voor veel transportbedrijven,” meldt Anders Eriksson, productontwikkelaar bij Volvo Trucks.

En dat is volgens Volvo Trucks precies waar ze in geslaagd zijn met het ontwikkelen van de nieuwe I-See-oplossing. Het systeem benut de eigen kinetische energie van trucks om het voertuig de helling op te ’duwen’. Op afdalingen wordt dezelfde energie gebruikt om te versnellen.

Besparing: 5%
I-See is gekoppeld aan de hellingshoeksensor van de transmissie en verkrijgt digitale gegevens over de topografie. Doordat het systeem niet afhankelijk is van kaarten, is het betrouwbaarder omdat altijd de meest recente informatie wordt gebruikt. I-See kan circa 4000 hellingen onthouden, wat overeenkomt met een afstand van 5000 kilometer.

“I-See is een automatische piloot die is gekoppeld aan de cruisecontrol van de truck. Vergelijkbaar met het Active Prediction van Scania. Het systeem neemt het schakelen over, geeft gas en remt op hellingen en zorgt dat alles werkt op een manier waarbij zo min mogelijk brandstof wordt verbruikt. I-See werkt zoveel mogelijk met de vrijloopfunctie. Op bepaalde stukken weg wordt dus helemaal geen brandstof verbruikt,” legt Hayder Wokil, productmanager bij Volvo Trucks, uit. “Op deze manier kan het brandstofverbruik met maximaal 5% worden verminderd. Dit percentage is gebaseerd op resultaten van simulaties en tests op de openbare weg.

1.000 liter
Bij normaal gebruik van een truck die 140.000 kilometer per jaar rijdt, is de jaarlijkse besparing circa 1000 liter brandstof. Dit maakt een groot verschil uit voor de winstgevendheid van een transportbedrijf,” aldus Hayder Wokil.

Weinig effect in Nederland
I-See voert zes verschillende handelingen uit om de kinetische energie optimaal te benutten. I-See versnelt bijvoorbeeld op hellingen, blijft zo lang mogelijk in een hoge versnelling en gebruikt de vrijloopfunctie op de afdaling om het gewicht van de truck als aandrijving te gebruiken.

“I-See werkt het beste in glooiend terrein. Op redelijk lange en steile hellingen zorgt I-See dat u de vrijloopfunctie over grote afstanden kunt toepassen zonder de motor te gebruiken,” verklaart Anders Eriksson, die verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van I-See. “Het is deze vrijloopfunctie die het systeem speciaal maakt,” voegt hij toe. Wanneer de truck vrij rolt, wordt er bijna geen brandstof verbruikt. Maar om de vrijloopfunctie te kunnen gebruiken zijn veel gegevens vereist.

“I-See imiteert de rijstijl van goede chauffeurs. Ze gebruiken de kinetische energie van het voertuig, versnellen op tijd en vermijden onnodig schakelen,” aldus Hayder Wokil, “Maar in tegenstelling tot een chauffeur wordt I-See nooit moe, net als een automatische piloot.”

Een video met uitleg en een demonstratie van het systeem.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.