Volvo heeft besloten meer Volvo V60 Plug-in Hybrids te fabriceren. Na de eerste serie van 1.000 auto’s voor 2013, wordt de productie verhoogd van 4.000 naar 6.000 auto’s vanaf modeljaar 2014.

Zelfde productielijn
“Als eerste binnen de automotive branche hebben we een Plug-in Hybrid weten te integreren in het bestaande productieproces naast andere Volvo modellen”, aldus Peter Mertens, Senior Vice President Research and Development bij Volvo. “Door de integratie in het standaard productieproces zijn voor kopers van de V60 Plug-in Hybrid alle opties verkrijgbaar die ook voor een standaard V60 mogelijk zijn.”

Aanpassingen
Vanwege alle extra apparatuur en bijkomende systemen in de Volvo V60 Plug-in Hybrid werden onderdelen van de eindmontagelijn volledig vernieuwd of aangepast. Door de aanpassing is het nu mogelijk om de montage van de meer dan 300 extra onderdelen van de Plug-in Hybrid ten opzichte van een vergelijkbare V60 te integreren in het productieproces.

Een paar voorbeelden van de geïntegreerde productiestroom:

– De elektromotor wordt samen met zijn aandrijfassen gemonteerd in hetzelfde werkstation als de eindaandrijving voor de standaardmodellen met vierwielaandrijving.
– Het koelsysteem en de hoogspanningskabels worden geassembleerd op de pallet die wordt gebruikt voor de assemblage van de aandrijflijn en de chassisonderdelen van de auto.
– Het accupakket wordt in de lengterichting via de achterklep in de auto getild. Vervolgens wordt het een kwartslag gedraaid in het interieur; een manoeuvre die 60 seconden in beslag neemt en wordt uitgevoerd met minder dan 20 millimeter speelruimte.

De Volvo V60 Plug-in Hybrid is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Volvo en het Zweedse energiebedrijf Vattenfall. Het ontwikkelingsproject is door de twee bedrijven samen gefinancierd. Van het modeljaar 2014 zijn voor Nederland al 1.400 auto’s toegezegd.

Diesel en elektro
Nog even wat info over de set-up van de hybridetechniek, die vrij zeldzaam is: De voorwielen worden aangedreven door de vijfcilinder 2,4-liter turbodieselmotor met 158 kW (215 pk) en een maximumkoppel van 440 Nm. De auto is uitgerust met een automatische zestrapstransmissie. De achteras wordt tegelijkertijd aangedreven door een elektromotor van 52 kW (70 pk). De elektromotor krijgt stroom van de 11,2 kWh sterke lithium-ion-accu’s onder de vloer van de bagageruimte.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.