De nieuwe VEA (Volvo Engine Architecture) motoren van Volvo Car Group worden deze herfst geïntroduceerd met ’s werelds eerste i-ART technologie. Deze technologie helpt het brandstofverbruik van de nieuwe diesel motoren te verminderen.

i-ART

Volvo gaat na de i See verder met het gebruiken van de i-term, in navoligin van Apple (en BMW). Door pressure feedback toe te passen op elke brandstof injector – in tegenstelling tot een enkele sensor voor de gehele lijn – kan i-ART continue de benodigde brandstof monitoren en aanpassen in elk van de individuele cilinders.

Derek Crabb, Vice President Powertrain Engineering bij Volvo over de inspuittechniek:

“Door de injectiedruk te verhogen naar 2.500 bar, wat uitzonderlijk hoog is, en te combineren met de i-ART technologie, heeft Volvo een tweede grote doorbraak in dieselrevolutie. Het is een enorme doorbraak die te vergelijken is met de baanbrekende lambda sensor voor de katalysator uit 1976. Het is wederom een wereldprimeur voor Volvo. Elke injector beschikt over een kleine computer, die de injectiedruk monitort. De verzamelde informatie wordt door de i-ART technologie gebruikt om de ideale hoeveelheid brandstof af te meten en te injecteren bij elke ontstekingscyclus.””

Beter voor het motorgeluid

De combinatie van hogere injectiedruk en de i-ART technologie, bieden de klant een motor met een optimaal brandstofverbruik, aanzienlijk lagere uitstoot en betere prestaties met een krachtig geluidskarakter.

Volvo lanceert de Volvo Engine Architecture in de herfst van 2013. Naast VEA wordt ook een nieuwe acht-trapsautomaat geïntroduceerd, welke bijdraagt aan een verfijnder rijgedrag en een uitzonderlijk gunstig brandstofverbruik. Met de nieuwe techniek zijn er diverse, flexibele mogelijkheden op het gebied van turbo drukvulling om het gehele motoraanbod te voorzien van brandstof besparende afgeleiden voor meer vermogen en trekkracht. Om aan de wensen van alle klanten te kunnen voldoen, krijgen enkele motoren door middel van elektrificatie of andere vooraanstaande technieken meer vermogen.

“De nieuwe motoren zullen het rijplezier verhogen met toenemende wendbaarheid, souplesse en snel reagerende eigenschappen; samen met het naadloze karakter van de acht-trapsautomaat,” zegt Derek Crabb. Hij voegt toe: “wij zullen kleinere en intelligentere motoren ontwikkelen die de hedendaagse V8 motoren dinosauriërs doen lijken. Onze viercilinders produceren evenveel vermogen als de huidige zescilinders, met een lager verbruik dan de huidige generatie viercilinders. Daarnaast verschaft elektrificatie ons het benodigde vermogen om ons in het hedendaagse V8 territorium te bevinden.”

De motoren worden gebouwd in Volvo Car Groups high-tech motorenfabriek Skövde in Zweden.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

……met een krachtig geluidskarakter.

Lawaaierig dus.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.