Waar veel andere fabrikanten overstappen op driecilinders en, zoals Fiat, soms genoegen nemen met niet meer dan twee cilinders is Volvo nog altijd verknocht aan de viercilinder motor. Dat komt mede doordat grotere motoren plaats moeten maken voor de meer efficiënte viercilinders van het merk.

Volvo gaat voorop in de ontwikkeling van groene motoren en een laag brandstofverbruik. “We claimen onze leidende positie met toonaangevende initiatieven, zoals elektrificatie en het downsizen van onze conventionele aandrijflijnen naar viercilindermotoren”, zei Volvo CEO Stefan Jacoby tijdens een persbijeenkomst ter gelegenheid van de Los Angeles Auto Show.

Volvo versloeg in 2010 de acht grootste autofabrikanten in Europa door zijn totale CO2-uitstoot te verminderen met maar liefst 9 procent, zo blijkt uit de jaarlijkse analyse van de Europese Federatie voor Transport en Milieu. “Dit uitstekende resultaat is te danken aan onze focus op het milieu met onze strategie ‘DRIVe Towards Zero’. En met ons nieuwe motorengamma blijven we onze grootste concurrenten vóór op het gebied van brandstofverbruik”, zegt Jacoby.

Beter dan zescilinder
Het nieuwe motorengamma VEA (Volvo Environmental Architecture) bestaat uit uitsluitend viercilindermotoren, die profiteren van elektrificatie en andere nieuwe technieken, zoals een vliegwiel met KERS (Kinetic Energy Recovery System). “Met de focus op viercilinders kunnen we de CO2-uitstoot en het verbruik snel verminderen, zonder toe te leggen op rijplezier of prestaties”, aldus Jacoby. “We ontwikkelen viercilinders die betere prestaties leveren dan de huidige zescilinders, met een lager verbruik dan de huidige generatie viercilinders.”

Compromisloze techniek
Volvo loopt ook voorop met de V60 Plug-in Hybrid, die in de herfst van 2012 op de Europese markt komt. ‘s Werelds eerste plug-in hybride op diesel heeft een actieradius van 50 km, met een verbruik van 1,9 l/100 km in de hybride-modus. Dit jaar is ook de levering gestart van een beperkt aantal Volvo’s C30 Electric aan klanten. De auto heeft een ‘elektrische’ actieradius van 150 km. “Al onze energie-efficiënte technologieën zijn compromisloos. Onze klanten hebben de mogelijkheid om milieubewust te rijden, zonder in te leveren op het rijplezier of de veiligheid waarom Volvo bekendstaat”, besluit Jacoby.

Kortom, de vijfcilinders werden al een zeldzaamheid bij het merk en ook de zespitters zullen steeds meer verdwijnen omwille van CO2-reductie. Maar dat hoeft dus niet te betekenen dat ze er qua rijplezier op achteruitgaan, als we Volvo mogen geloven.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.