De Volvo Car Group heeft een concept ontwikkeld voor lichtgewicht energieopslag componenten die het energieverbruik van toekomstige stekkerauto’s kan verbeteren. Een waardige vervanger voor conventionele batterijen?

Het materiaal – bestaande uit koolstofvezels, nanobatterijen en supercondensatoren – geeft een lichtere energieopslag dat minder ruimte in de auto inneemt. Daarnaast is het ook nog eens kostenefficiënt en milieuvriendelijk.

Het project word gefinancierd als onderdeel van een EU onderzoeksproject, inclusief Imperial College London als de leidende academische partner met nog acht andere grote deelnemers. Volvo was de enige autofabrikant betrokken bij het project. Het team kwam met een uitvoerbare oplossing voor de zware, grote en dure accu’s die vandaag de dag in hybride en elektrische auto’s liggen, maar behielden de efficiency en prestaties. Het project duurde 3,5 jaar en wordt nu werkelijkheid in de vorm van panelen in een Volvo S80 testauto.

De doorbraak

Het antwoord werd gevonden in de combinatie van koolstofvezels en een polymeer hars, waarmee een nanomateriaal en structurele supercondensatoren worden gemaakt. De verstevigde koolstofvezels omringen de nieuwe batterij en zijn gevormd naar de auto, zoals de deurpanelen, de kofferklep en wielkassen, waardoor ruimte wordt bespaard.

Het koolstofvezel laminaat met geïntegreerde supercondensatoren wordt in lagen gemaakt, gevormd en in de oven gehard. Het materiaal kan vervolgens gebruikt worden om bestaande onderdelen van de auto te vervangen en energie op te slaan en te laden via remenergie of het stopcontact. Dit gaat sneller dan een gewone batterij, maar het spul is ook sterker en flexibeler.

De resultaten tot nu toe

Naast het vervangen van de Volvo S80 kofferklep, kan het ook de stabilisatiestang en start-stop batterij vervangen. Dit bespaard meer dan 50 procent in gewicht en is krachtig genoeg om energie te leveren aan het 12 Volt systeem.

De verwachtingen zijn dat als alle onderdelen van een EV worden vervangen door het nieuwe materiaal, er meer dan 15 procent gewicht kan worden bespaard. Dit is niet alleen kostenefficient, maar het zou ook een verbetering zijn in de aanslag op het milieu.

De deelnemers

Imperial College London ICL Verenigd Koninkrijk (projectleider)
Swerea Sicomp AB, Zweden
Volvo Car Group, Zweden
Bundesanstalt für Materialforschung und-prüfung BAM, Duitsland
ETC Battery and FuelCells, Zweden
Inasco, Griekenland
Chalmers (Swedish Hybrid Centre), Zweden
Cytec Industries (prev UMECO/ACG), Verenigd Koninkrijk
Nanocyl, NCYL, België


Meer lezen over: , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.