Inductief laden heeft veel potentie door het gemak, de efficiëntie en veiligheid waarmee energie wordt overgebracht. Volvo onderzoekt en evalueert de technologie met hun hybride en elektrische projecten.

“Inductief laden heeft geweldige potentie. Draadloze techniek is een gemakkelijke en effectieve manier om energie te over te brengen. De studie laat ook zien dat het veilig is,” zegt Lennart Stegland, Vice Presedent, Electric Propulsion Systems bij Volvo Car Group. Hij voegt toe: “Er is vooralsnog geen vergelijkbare standaard voor inductief laden. We zullen ons onderzoek doorzetten en de uitvoerbaarheid van de technologie evalueren in onze hybride en elektrische projecten.”

Inductief laden maakt gebruik van een elektromagnetisch veld voor het overbrengen van energie tussen twee objecten, in plaats van een kabel. Een inductiespoel creëert een afwisselend elektromagnetisch veld bij een laadstation. Een tweede inductiespoel in het rijdende object pikt stroom van het elektromagnetische veld op en zet het om in elektrische energie welke de batterij oplaadt. Deze technologie komt voor bij elektrische huishoudapparatuur zoals elektrische tandenborstels, maar is nog niet commercieel beschikbaar voor het laden van elektrische auto`s.

“Om inductief te laden, positioneert de gebruiker de auto simpelweg over het laadstation waardoor het laden automatisch start. We zijn van mening dat dit een belangrijke factor is in de acceptatie van klanten richting elektrisch rijden,” zegt Lennart Stegland, Vice Presedent Electric Propulsion Systems bij Volvo Car Group.

Onderzoek in Vlaanderen

Het complete onderzoeksproject, gericht op inductief laden van auto’s en bussen, is geïnitieerd door Flanders’ Drive, een kenniscentrum voor de automotive industrie in de Vlaamse regio in België. Een consortium aan bedrijven nam deel aan het onderzoek, waaronder Volvo Car Group, Bombardier Transportion en carrosseriebouwer Van Hool. Het project is deels gefundeerd door de Vlaamse overheid. Volvo Cars stelde een auto ter beschikking voor het inductieve laadproject: een Volvo C30 Electric met een elektrisch vermogen van 89 kW (120 pk).

“De testen laten zien dat onze C30 Electric volledig kan worden geladen zonder laadkabel in ongeveer 2,5 uur. Tegelijk hebben we geparticipeerd in een onderzoek naar langzaam en normaal laden met Inverto. Wie ook heeft meegedaan in het onderzoek,” zegt Lennart Stegland.

Volvo Cars focust op elektrificatie

Volvo Cars’ ambitieuze strategie op elektrificatie heeft eerder geleid tot de succesvolle introductie van de V60 Plug-in Hybrid, waarvan de productie in 2012 is gestart.


Meer lezen over: , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Ik denk wel dat dit uiteindelijk hét antwoord is bij vooral publiek laden.

Elke auto krijgt een unieke ID en meld zich daar mee aan bij het laadstation om zo ook kWh verrekening te kunnen doen.

Wel moeten alle fabrikanten samen aan één systeem werken.

Daarnaast ben ik benieuwd wat het rendement van dit systeem is.

max 90%, dus 10% is weg in de lucht/metaal.
Voor kort opladen oke, maar een stekker blijft sneller en efficienter.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.