Met autonome – zichzelf bedienende – voertuigen zet Volvo naar eigen zeggen de volgende stap in de ontwikkeling van ’s werelds veiligste auto’s. Autonoom rijden effent het pad voor meer vrijheid achter het stuur. De eerste aspecten waarop Volvo zijn aandacht richt, zijn rijden in langzaam rijdende files en – op langere termijn – in zogenoemde ‘road trains’ op snelwegen.

Meer dan een concept
‘Ons doel is om op het gebied van autonoom rijden het leiderschap naar ons toe te trekken en verder te gaan dan concepten; wij willen met vooruitstrevende technologie komen die onze klanten ook bereikt. Om de techniek betrouwbaar genoeg maken voor toepassing op de openbare weg, is het van het grootste belang dat klanten vertrouwen krijgen in auto’s die zichzelf bedienen en besturen’, vertelt Marcus Rothoff, Product Attribute Manager, Driver Assistance bij Volvo Car Corporation.

Revolutionaire gedachte
Autonoom rijden wordt al veel in het dagelijkse vervoer toegepast. ‘Bijna niemand staat erbij stil dat hij in een vliegtuig stapt dat op de automatische piloot vliegt. Maar rijden in een auto die zichzelf bedient, terwijl de bestuurder bijvoorbeeld een boek leest, is voor diezelfde mensen nog steeds een revolutionaire gedachte’, gaat Rothoff verder.

Klanten vinden het prima
Recente onderzoeken tonen aan dat bijna de helft van de ondervraagden zich prettig voelt bij het idee van een autonoom rijdende auto (Accenture 2011). Bijna 50 procent van de bestuurders tussen 18 en 37 jaar zou zeker of waarschijnlijk een auto kopen die volledig zelfstandig kan rijden (J.D. Power 2012).

Een van de conclusies uit de onderzoeken is dat vooral jonge mensen bereid zijn te betalen voor technologie waarmee ze onderweg veilig online kunnen zijn. Autonoom rijdende auto’s bieden de juiste omgeving waarin zij tijdens het rijden berichten kunnen versturen, hun Facebook-pagina kunnen bijwerken en een boek kunnen lezen.

Noodzakelijk om jonge autokopers aan te trekken
De noodzaak om de volgende generatie autokopers aan zich te binden was het hoofdonderwerp voor de presentatie van Stefan Jacoby, President en CEO van Volvo Car Corporation, tijdens de Automotive News Europe Conferentie van 2012 in Monaco. Hij zei: ‘Tieners kijken met andere, minder traditionele ogen naar auto’s dan wij, hun ouders. Wij zien de bestuurdersplaats als symbool van vrijheid en mobiliteit, maar zij zien alleen een plek waar ze niet steeds online kunnen zijn. En velen van hen denken dat voortdurend verbonden zijn belangrijker is dan het hebben van een rijbewijs en een auto.’

Als de bestuurder zich op andere taken dan het rijden kan concentreren, biedt dat talloze mogelijkheden: met autonoom rijden is er potentieel voor nul verkeersslachtoffers, autonoom rijden kan het brandstofverbruik met wel 50 procent verminderen en doordat het verkeer beter doorstroomt, is er ook potentieel om de reistijd te verkorten.

Autonoom rijden in fileverkeer
Een van de projecten waarmee Volvo de mogelijkheden van autonoom rijden onderzoekt, is een hulpsysteem waarmee de auto zijn voorganger in een langzaam rijdende file automatisch volgt. ‘Dit biedt mogelijkheden om het rijden gemakkelijker te maken. Onze eerste generatie van dit vooruitstrevende systeem concentreert zich op het rijden in fileverkeer, bij lage snelheden. De auto volgt automatisch het voor zich rijdende voertuig. De bestuurder houdt echter de controle. Hij of zij kan te allen tijde de bediening van de auto weer overnemen’, aldus Rothoff.

Sluit op de snelweg aan bij de road train
Het Europese project SARTRE (Safe Road Trains For The Environment) legde de nadruk op de aantrekkelijke mogelijkheid om het stuur los te laten en de ogen te kunnen afwenden van de weg tijdens lange snelwegritten. Volvo Car Corporation is de enige autofabrikant die aan dit project deelnam.

De SARTRE-colonne werd gevormd door een voorop rijdende vrachtauto en vier voertuigen daarachter, die met snelheden tot 90 km/uur autonoom achter elkaar reden – in sommige gevallen op niet meer dan vier meter afstand van hun voorligger. ‘De ‘road train’ biedt het beste van twee werelden. Je kunt net als in het openbaar vervoer ‘multi tasken’, maar dan achter het stuur van je eigen auto’, zegt Erik Coelingh, Technical Specialist bij Volvo Car Corporation.

Een video van de SARTRE Road Train is op Autojunk.nl te bekijken.


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Maar willen we dit wel? De techniek bestaat al langer, maar de lol is er zo wel van af. Sukkelen ze straks met 120 over de linkerbaan en inhalen kun je natuurlijk vergeten, of mogen we er dan ook rechts voorbij?

Lijkt me wel een leuke testcase. Opeens invoegen, Volvo aanrijding laten maken en dan kijken of Volvo ook aansprakelijk gesteld wil worden 🙂

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.