VW ID
Jazeker! Of is dit oude wijn in nieuwe zakken en bovendien hetzelfde wat alle merken doen?

De Audi e-tron is er dan eidenlijk. Die auto lijkt aan het begin te staan van een nieuw modeloffensief van het concern. Uiteindelijk zal ook een Volkswagen een elektrische auto zijn, de leus van het merk luidt inmiddels Electric for all. Laat de ID-reeks dus maar komen. Het MEB-platform (Modulare E-Antriebs Baukasten) maakt het bovendien aardig eenvoudig om grote aantallen te produceren. Het platform dat is bedoeld voor elektrische aandrijving, vereenvoudigt de plaatsing van grote accupakketten vrij eenvoudig en is aanpasbaar voor auto’s van verschillende formaten.

Thomas Ulbrich, leidinggevende op het gebied van e-mobility bij Volkswagen: “Met de Modulaire E-Antriebs-Baukasten [e-aandrijving-bouwstenen] maken we optimaal gebruik van de mogelijkheden van e-auto’s en weten we direct ook reusachtig schaalvoordeel te behalen. Alleen in de eerste golf zullen er rond de 10 miljoen auto’s van het concern op dit platform zijn gebaseerd. De MEB is de economische en technologische ruggegraat van de Elektroauto für Alle [Electric for all].”

De Volkswagen ID wordt nog altijd verwacht in 2019, die auto zal vanaf het einde van dat jaar in Zwickau worden gebouwd. In 2022 moeten er in totaal 27 elektrische auto’s op het MEB-platform worden gebouwd. Al die auto’s moeten een snellaadmogelijkheid hebben, wat betekent dat opladen tot 80 % niet meer dan een halfuur vergt. Daarover gesproken, Volkswagen wil het snellaadnetwerk verbeteren. Het is een van de deelnemers aan Ionity, dat supersnelladers plaatst.

Ook komt er een baaierd aan apps, onder andere om autodelen mogelijk te maken. In afwachting van deze groene toekomst lijkt de VW e-Golf uit productie te worden genomen en wordt het belang van diesel nog maar eens benadrukt.

Met dank aan Erik voor de tip


Meer lezen over: ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.