Volkswagen beloofde ons dat de XL1 diesel-hybride slechts 0.9 liter op 100 kilometer zal halen. Een testritje later zijn wij hier niet meer zo zeker van.

We waren best onder de indruk toen wij de futuristisch ogende, supergestroomlijnde auto in levende lijve in Genève zagen staan. Het is jammer dat er in eerste instantie slechts 250 stuks van worden gebouwd, want in tijden van crisis wil de fabrikant eerst liever afwachten of hun creatie aanslaat. Begrijpelijk, natuurlijk.

Wat betreft uiterlijk komt het allemaal wel goed, maar na een testrit blijkt het verbruik tegen te vallen. De XL1 is nog steeds erg zuinig (hij is niet voor niets voor dit doel gebouwd), maar hij is niet zo zuinig als Volkswagen ons deed geloven. Het gemiddelde verbruik in de echte wereld kwam uit op 1,47 liter per 100 kilometer.

Desondanks is dit cijfer niet slecht voor een relatief vlotte auto die ook nog eens lekker schijnt te sturen met zijn middenmotor. Het aantal pk’s uit de tweecilinder TDI-motor (48 pk) en elektromotor (27 pk) lijken niet veel, maar op slechts 795 kilo geven ze wel een topsnelheid van 160 km/u en een sprint van 0 naar 100 km/u in 12,7 seconden. Dit belooft wat voor de Volkswagen up!, die dezelfde aandrijflijn krijgt.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Zo heel veel beloofd het niet voor de up!. De up! is even zwaar en heeft een veel hogere luchtweerstand.

@jolig

Ik vind van wel.

Hij gebruikt dus halve liter meer dan wat VW ons doet geloven? Ja ja. Maar ik vind hem nog steeds erg zuinig. 1,47 op 100km is niet mis. Of moeten we het weer negatief in beeld brengen?

@peterev: In de up! Gaat hij natuurlijk veel meer verbruiken, die heeft geen Cw-waarde van 0,19 en waarschijnlijk ook nog meer rolweerstand. Dan keldert het verbruik waarschijnlijk al richting de 3l/100km en komt daar de stroom die je verbruikt nog bij. Dan zit je op waardes die de lupo 10 jaar geleden al haalde. Lijkt me niet helemaal de meerprijs van een hybride waard.
De overheid zal het wel niet met me eens zijn, maar dat lijkt me niet echt een argument meer in deze tijden.

@peterev: licht eraan hoe het bekijkt het 50% meer verbruik dan opgegeven.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.