Nuttig gebruik van alle accupakketten van de vele elektrische Volkswagens, die de komende jaren worden geleverd?
VW ID Space Vizzion

Momenteel is het opladen van het accupakket van een elektrische auto éénrichtingsverkeer, stroom wordt onttrokken aan het elektriciteitsnet. Dat staat op het punt van veranderen. Vehicle to anything (v2x) is in opkomst, met deze techniek kan het accupakket van een elektrische auto worden gebruikt om stroom terug te leveren, bijvoorbeeld aan het net, of direct aan een gebouw. Een interessante techniek die het bovendien mogelijk maakt om de grilligheid, de pieken en dalen van hernieuwbare energiebronnen af te vlakken.

Ook Volkswagen ziet dat in. Het streven is om de komende jaren vele duizenden ID-modellen op de weg te zetten. De accupakketten van die ev’s kunnen nuttig worden gebruikt. Niet eens door het terugleveren van energie, maar door het de auto’s te laten bijdragen aan de stabiliteit van het net. Dat heet balanceren en kan worden gedaan door af en toe het opladen kort te staken, of door tijdelijk het laadvermogen te verlagen. Volgens VW-strateeg Michael Jost biedt de elektrische vloot van Volkswagen in 2025 een gezamenlijk opslagvermogen 350 gigawattuur, tegen 2030 moet dit zijn gegroeid tot 1 terrawattuur.

De aanname lijkt te zijn dat iedereen die een Volkswagen rijdt, het ziet zitten om het accupakket voor het algemeen belang aan te wenden. Het lijkt in ieder geval iets te zijn waar de eigenaar van de auto expliciet mee in moet stemmen. (Via: nytimes.com)

Beeld: VW ID.Space Vizzion


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Dat balanceren van het net is iets wat de laadpaal moet doen maar niet de auto.
Ik ben principieel tegen het terugleveren vanuit de auto aan het net, om de acceptatie van elektrisch rijden niet te vertragen moet het voorspelbaar zijn wanneer de wagen weer vol is. Stekker er in en de wagen moet zo snel mogelijk weer vol zijn, dat verhoogt de bruikbaarheid van de wagen. Dit soort workarounds om eventueel noodzakelijke investeringen aan net niet te hoeven doen is juist niet wat we nodig hebben. Het probleem moet je oplossen daar waar het probleem zit, in dit geval in de lokale netcapaciteit.

De meeste auto’s staan toch 22 uur per dag stil, je hoeft ze alleen maar aan een laadpaal te koppelen. Als mensen goedkoop kunnen laden en nog iets krijgen voor het terugleveren dan zijn de bezwaren zo verdwenen.

Het is helemaal niet goed voor een batterij om bij aankomst direct op te laden en dan helemaal vol te wachten tot de volgende rit.
Beter is het om de spanning laag te houden en pas vlak voor vertrek te gaan laden, dat gaat heel mooi met zo’n intelligente laadaansluiting.
Je stelt in wanneer en tot hoever ie vol moet zijn en je geeft wel of niet toestemming om tussentijds nog iets te verdienen, of niet.

Het zou de nieuwe standaard moeten worden, nóg voordeel van elektrische aandrijving.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.