Autonome VW Golf
De alledaagse Golf is volgepakt met nieuwe techniek en is dan ineens tot (veel) meer in staat.

De zelfrijdende auto is iets waar alle autofabrikanten druk mee zijn. Voorlopig zijn de wegen niet vergeven van auto’s die zonder enige hulp hun weg kunnen vinden. De techniek steekt nogal ingewikkeld in elkaar en het is niet de bedoeling dat auto’s verkeerde beslissingen gaan nemen. Autonoom rijden is er trouwens in gradaties. Level 1 betekent dat een auto zelf een deel van de rijtaken uitvoert zoals remmen sturen en gasgeven, precies waartoe een adaptieve cruise control nu al in staat is. Dat stelt dus niet enorm veel voor. Wel indrukwekkend is level 5, tevens het hoogste niveau. Dan kan de auto onder alle omstandigheden geheel zelfstandig rijden. Level 4 doet hetzelfde, maar dan in een geografisch afgebakend gebied.

Volkswagen poogt om de Golf op level 4 te krijgen. Daartoe wordt er getest op een binnenstedelijk traject met een lengte van drie kilometer, in de Noord-Duitse havenstad Hamburg. Dat is niet enorm indrukwekkend. Maar toch, het is niet niks om een autonome auto door de stad te laten rijden, gezien de strapatsen van fietsers, de grilligheid van voetgangers en de onberekenbaarheid van alles en iedereen op de weg.

De Golf van dienst is royaal voorzien van sensoren en camera’s. Elf laserscanners, zeven radars en veertien camera‚Äôs. Tijdens een gemiddelde test kan er per minuut voor wel 5 gigabyte aan data worden gegenereerd. In de kofferbak ligt een kloeke computer, of althans een ding met veel rekencapaciteit.

Volkswagen stelt dat zelfrijdende auto’s in de toekomst moeten bijdragen aan de doorstroming en verkeersveiligheid. Wanneer dat moment zal aanbreken, is nu nog niet bekend.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.