Mobiele snellader van VW
Een snellader die is losgekoppeld van het stroomnet, bij Volkswagen is het een mogelijkheid.

Blijkbaar is niet op iedere locatie stroom aanwezig, terwijl het soms wel bittere noodzaak is om elektrische auto’s op te laden. Sono laat een auto functioneren als mobiele batterij, door een andere auto aan te koppelen kan er worden opgeladen. Dat is aardig ingenieus. Volkswagen komt met een mobiele snellader, die ook zijn nut kan bewijzen. Uiteraard kunnen de eigen ID-modellen daarmee te zijner tijd worden opgeladen. In de eerste helft van 2019 gaat een proefproject van start in Dresden, thuisstad van Volkswagen.

Er is een opslagcapaciteit van 360 kWh aanwezig, wat volstaat om maximaal 15 elektrische auto’s bij te laden. Zowel snelladen als regulier laden is mogelijk. Het maximale laadvermogen is een gerieflijke 100 kW. Uiteraard is het geen doel op zich dat de lader is losgekoppeld van het stroomnet, wanneer er wel stroom beschikbaar is dan wordt het internet accupakket bijgeladen met 30 kW. Een niet onaardige tussenoplossing, die het mogelijk maakt om bij een niet al te intensief gebruik altijd op maximaal vermogen te laden. Er kunnen overigens vier auto’s tegelijkertijd laden, waarvan er dan twee kunnen snelladen. Ook e-bikes kunnen worden opgeladen. Wanneer de lader niet is verboden met het stroomnet, is het vrij eenvoudig om van lader te wisselen zodat deze elders kan worden bijgeladen. Een dergelijke mobiele laadoplossing wordt vaker toegepast, een aantal voorbeelden; EEN, TWEE, DRIE.

Porsche heeft eerder een modulaire laadoplossing wereldkundig gemaakt en Bentley heeft een laadpunt dat is ontworpen door Philippe Starck. Er wordt binnen de volledige Volkswagen-groep werk gemaakt van opladen.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.