Investeringen om relevant te blijven als autobouwer.

Het gaat om een bedrag van liefst 73 miljard euro, dat wordt gestoken in verhybridisering (om het wat lelijk uit te drukken), elektrische aandrijving en digitalisering. De aandrijflijnen zijn onmisbaar om aan steeds strenger wordende milieunormen te voldoen. De software is nuttig om auto’s klaar te maken voor de jaren ’20, verwacht wordt immers dat apps onbegrensde mogelijkheden hebben en het begint snel de standaard te worden om auto’s op afstand van allerlei updates te voorzien.

Bestuursvoorzitter Herbert Diess meent dat Volkswagen nu al een leidende positie inneemt als het gaat om elektrische auto’s. Het streven streven is om ook op het gebied van software een toppositie in te nemen, waaraan het nu nogal schort, omdat de ontwikkeling allesbehalve probleemloos verloopt. Er wordt gewerkt aan Car.Software. Een nieuw, eigen platform, dat kan worden toegepast door alle merken binnen de Volkswagen Groep.

Tot 2030 wil de Volkswagen Groep liefst 70 volledig elektrische auto’s op de markt brengen, met de ontwikkeling van 20 van die modellen is al begonnen.

De uitgaven worden onderverdeeld in ongeveer 35 milard euro voor elektromobiliteit, 11 miljard euro voor hybrides en 27 miljard euro voor digitalisering.

Het inzetten op hybrides, zonder twijfel hoofdzakelijk plugin hybrides, is ergens wat wonderlijk. Wie had een paar jaar terug gedacht dat deze vrij marginale aandrijvingsvorm, die een tijdelijke opleving heeft doorgemaakt, zou uitgroeien tot wondermiddel in het minimaliseren van de CO2-uitstoot?

Beeld: Volkswagen ID.Charger


Meer lezen over: , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.